Weer zijn de olieprijzen wereldwijd gedaald, nu al voor de vierde week op rij. Ze kwamen uit op het laagste punt sinds januari dit jaar. Brent crude eindigde vrijdag op $76,81 per vat, een verlies op weekbasis van 3,41 procent. West Texas Intermediate sloot de week af op $73,52 per vat, een verlies van 3,66 procent.
Beide benchmarks blijven onder druk staan door een afnemende economie in de Verenigde Staten en de lage importcijfers en vraag vanuit China en India. De vraag naar import vanuit Azië behaalde afgelopen maand het laagste niveau in twee jaar. De tegenvallende economische cijfers geven voeding aan extra zorgen in de markt over een mogelijke globale recessie.
Verdere neerwaartse druk kwam voort uit een toegenomen productie van de OPEC+ landen. Ondanks de afgesproken productiebeperkingen nam de productie van de aangesloten landen afgelopen maand met 100.000 vaten per dag toe tot een totaal van 26,7 miljoen vaten per dag.
Enige opwaartse druk is er ook. Die komt uit de verder oplopende geopolitieke spanningen. Een mogelijke verdere escalatie in het Midden-Oosten kan de toevoer en productie van olie sterk belemmeren. Echter wegen deze zorgen (nog) niet op tegen de eerder benoemde factoren.
ARA
Vrachttarieven in het ARA-gebied zijn afgelopen week wederom verder gedaald. Door de beperkte vraag naar olie en transport in het gebied ondervinden marktspelers moeite met het indelen van hun schepen. De sterke prijsconcurrentie die hierdoor is ontstaan, blijft de vrachttarieven onder druk zetten.
De nieuwe maand begon echter met een toegenomen vraag naar benzine. Maar deze vraag was niet sterk genoeg om de markt te ondersteunen. Op het moment van schrijven ondervinden de middelgrote schepen (2.000 tot 4.000 ton) de meeste moeite met het vinden van geschikte reizen.
Rijn
De vrachttarieven op de Rijn zijn afgelopen week eveneens verder gedaald. Door de huidige marktsituatie (backwardation) is de vraag naar import klein. Daarnaast zijn de voorraden genoeg aangevuld om aan de vraag in het zomerseizoen te voldoen.
Veel marktspelers kijken daarom uit naar de toekomstige wisseling van zomer- naar winterkwaliteit van de olie. Ze zien dit als omslagpunt in de markt dat tot betere vrachttarieven kan leiden.
Weekoverzicht tankvaarttarieven – 5 augustus 2024
ARA 1.500-8.000 ton (prijs per ton) |
gemiddeld | laagste tarief | hoogste tarief |
vletwerk | €1,94 | €1,70 | €2,44 |
Rotterdam-Antwerpen/Amsterdam | €2,91 | €2,70 | €3,25 |
Antwerpen-Amsterdam | €3,94 | €3,70 | €4,25 |
Vlissingen-Antwerpen | €3,45 | €3,15 | €3,65 |
Vlissingen-Rotterdam | €3,80 | €3,40 | €4,25 |
Vlissingen-Amsterdam | €4,95 | €4,80 | €5,25 |
Gent-Vlissingen | €4,15 | €4,15 | €4,15 |
Gent-Antwerpen | €4,40 | €4,40 | €4,40 |
Gent-Rotterdam | €4,66 | €4,50 | €4,75 |
Gent-Amsterdam | €5,48 | €5,30 | €5,60 |
Rijn 0 – 3.000 ton (prijs per ton) | gemiddeld | gasolie | benzine |
Duisburg | €7,70 | €7,20 | €8,20 |
Dortmund | €10,20 | €10,20 | – |
Keulen | €9,30 | €8,80 | €9,80 |
Koblenz | €11,50 | €11,50 | – |
Frankfurt | €13,23 | €13,23 | – |
Mannheim | €13,30 | €12,80 | €13,80 |
Karlsruhe | €13,72 | €13,22 | €14,22 |
Straatsburg | €14,60 | €14,10 | €15,10 |
Bazel EUR | €16,15 | €15,65 | €16,65 |
Bazel CHF | 15,40 CHF | 14,90 CHF | 15,90 CHF |
Door Emiel de Barbanson van Spotbarge, specialist in marktinformatie voor de binnentankvaart.