- Advertentie -
- Advertentie -
HomeRubriekVolgeladen en toch leeg

Volgeladen en toch leeg [WERELDSCHEPEN]

- Advertentie -

Delen

De Maersk Norwich bij Hoek van Holland. (foto Piet van Dijk / www.worldshipsocietyrotterdam.nl)

Op een wat kille, grijze winterdag vaart een grijs containerschip met grijze en witte containers de Waterweg af richting de nog grijzere Noordzee. Niet bepaald om enthousiast van te worden. De witte laadbakken zijn koelcontainers, die je een nog minder warm gevoel geven.
Het schip, de Maersk Norwich, heeft als thuishaven Singapore, waar het op dat moment veel prettiger toeven is. Met 25 tot 30 graden is het daar dagelijks veel behaaglijker.

Het containerschip is in 2006 in Zuid-Korea gebouwd als Lucie Schulte voor de Schulte Group, een vanouds bekende rederij uit Hamburg. Schulte is nog steeds eigenaar, maar heeft het schip langdurig in charter gegeven aan Maersk.

Walvis als verstekeling op de bulb. (foto Cees de Keijzer / www.worldshipsocietyrotterdam.nl)

Het 210 meter lange schip van 26.671 bruto ton kan in totaal 1.856 geladen containers meenemen en heeft voor 440 containers reefer-aansluitingen. Daarvan staan er een paar honderd opgesteld aan dek, maar gezien de diepgang van het schip zullen ze allemaal wel leeg zijn.
De bulb komt geheel boven water uit. In geladen toestand moet zo’n steven onder water voor meer snelheid zorgen, omdat het water als het ware omgekruld wordt voordat het tegen de hoge boeg aankomt. Nu is dat effect volledig verdwenen. Ook wordt met zo’n uitstulping wel eens een walvis geschept, wat in de zomer van 2012 ditzelfde schip overkwam.

Dat de Maersk Norwich achterover helt heeft vooral te maken met de machinekamer, die meer naar achteren ligt. De zware motor zorgt voor extra gewicht in het achterschip. Een vol schip met lege containers lijkt inefficiënt, maar waarschijnlijk heeft men in een volgende haven juist gebrek aan koelcontainers. Die volgende haven is op minder dan een dag varen, want met een snelheid van 22 mijl is Bremerhaven in twaalf uur te bereiken. Na de loods afgegeven te hebben bij loodsboot Noordwest kan het schip met volle snelheid naar Noord-Duitsland.

(Piet van Dijk)

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -