Verplichte reling kan dodelijk zijn [OPINIE]

0

De overheid overweegt relingen aan boord van binnenscheopen verplicht ste stellen. Oud-schipper J.J. Keller vindt dat een slecht idee. Hij heeft negatieve ervaringen met relingen.

Jaren geleden lag ik met mijn lege sleepschip Sirius bij een geladen kempenaar opzij. Deze had een zeer hoge reling.Wij werden toen opgehaald door een sleepboot. Mijn zoon Andreas moest op het geladen schip om het touw op de middelbolder los te kunnen maken. Bij het terugkomen aan boord bleef hij met zijn voet achter de hoge reling hangen. Ons schip ging al een beetje af en hij viel tussen de schepen. Gelukkig zag de sleepbootkapitein het gebeuren en hij stopte gelijk de motor. Zodoende heeft mijn zoon alleen maar een nat pak opgelopen en kwam hij met de schrik vrij.

Ook een collega van een groot sleepschip kwam ‘s avonds bij een Duits motorschip opzij met relingwerk. Hij stapte over om een touw vast te zetten. Doordat het donker was, zag hij de reling niet en sprong hij er tegenaan. Daardoor viel hij te water. Gelukkig kon hij er zelf weer uitkomen.
Mij is het ook een keer overkomen: ik stapte van de luiken op de middenbolder van een motorschip waar ook een reling overheen gespannen was en ik viel voorover waarbij ik mij flink bezeerde.

Door bovengenoemde voorvallen lijkt het mij niet verstandig om op binnenschepen relingen aan te brengen. In de praktijk komt het ook veel voor dat de relingen krom en naar binnen staan en in de havens vaak plat op dek gelegd worden, wat ook onveilige situaties oplevert.
Mijn advies is dat de bemanning van de schepen een reddingsvest draagt en in de winter een overlevingsjack.

J.J. Keller,
ex sleepschip Sirius

Article bottom ad

Laat een reactie achter

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.