- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuwsVerbrede Breeddiep is klaar

Verbrede Breeddiep is klaar

- Advertentie -

Delen

Woensdag 7 december is het verbrede Breeddiep officieel geopend. Het mts Vlaardingen van de Verenigde Tankrederij voer als eerste door de voor de binnenvaart belangrijke verbinding. De breedte van de vaarweg tussen het Calandkanaal en de Nieuwe Waterweg is van 75 tot 350 meter toegenomen.

Met de verbreding gaat een wens van de binnenvaart in vervulling om de doorvaartcapaciteit van en naar de Maasvlakte te vergroten. Het uitbaggeren is gezamenlijk betaald door het ministerie van Infrastructuur & Milieu, Rijkswaterstaat en Havenbedrijf Rotterdam. De kosten bedragen circa 16 miljoen euro.

De verbreding van het Breeddiep heeft tien maanden in beslag genomen. Tijdens de werkzaamheden kon de binnenvaart gewoon gebruik blijven maken van de passage. De opdrachtgevers zijn erg te spreken over aannemer Van Oord die het project zonder ongelukken en ruim binnen afgesproken budget en tijd uitvoerde.

 

Breeddiep

Het Breeddiep ontstond begin jaren 70 bij de aanleg van het Calandkanaal. Rijkswaterstaat had de verbinding nodig om zijn werkschepen door te laten varen. Vervolgens deed de binnenvaart met succes beroep op de Akte van Mannheim en mocht ook gebruik maken van het Breeddiep.

Door de nauwe breedte en de verraderlijke stroming kregen de vaarweggebruikers hier altijd extra aandacht van de verkeersbegeleiders van het Havenbedrijf. Jaarlijks maken zo’n 50.000 schepen gebruik van deze passage. Dat zijn voor het grootste deel binnenschepen.

 

Groene Poort

Veel van het vrijgekomen baggermateriaal heeft een nieuwe bestemming gekregen in de zogenoemde ‘Groene Poort’ in de Nieuwe Waterweg tegenover Rozenburg. Het materiaal is gebruikt als langsdam om daarachter natuurlijke oevers te laten ontstaan. In 2013 tekenden Wereld Natuur Fonds, Rijkswaterstaat, Rotterdam en het Havenbedrijf een samenwerkingsovereenkomst voor ‘De Groene Poort’ om met vrijkomende materialen natuurlijke oevers langs de Nieuwe Waterweg te ontwikkelen.

 

COV: “Dit is nog niet voldoende”

Het Centraal Overleg Vaarwegen (COV) en de binnenvaartbrancheorganisaties zijn tevreden met de verbreding van het Breeddiep, omdat daarmee een bekend knelpunt is opgelost. Maar het COV grijpt de opening aan om erop te wijzen dat het Rijksbudget voor natte infrastructuur te beperkt is.

“Op grond van de economische vooruitzichten is een grotere investeringsimpuls nodig om vervoer over water te bevorderen en vaarwegen beter te benutten. Investeringen in vaarwegen dragen bij aan het terugdringen van files en het behalen van klimaatdoelstellingen. De logistieke betekenis van vervoer over water bevordert direct nationale economische belangen zoals verbetering van de internationale concurrentiepositie van Nederland en versterking van de positie van de zeehavens.”

Het COV roept minister Schultz van Haegen op ruimer te investeren in natte infrastructuur, onderhoud en bediening “voor een vaarwegennet dat aansluit op de Nederlandse ambities op het gebied van bereikbaarheid en klimaatdoelstellingen”.

 

foto: Paul Martens Fotografie

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -