- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuwbouwUnibarge breidt vloot uit met tanker Dallas

Unibarge breidt vloot uit met tanker Dallas

- Advertentie -

Delen

Onder toeziend oog van de dienstdoende surveyor van Lloyd’s Register verliep de proefvaart van de tanker Dallas zeer succesvol. De in opdracht van Rensen-Driessen Shipbuilding bij TeamCo Shipyard afgebouwde tanker van het type Moneymaker doorstond alle stuur- en manoeuvreproeven met glans. 

Aanvankelijk werd de 2.943 ton metende type C-tanker voor eigenaar Leenard Spier uit Maasbracht afgebouwd onder de naam Arena. Na de geslaagde afbouw in Heusden werd de tanker overgedragen aan Unibarge, waarna het schip de naam Dallas kreeg. Een naam die niet zomaar is gekozen, want veel schepen van de vloot van Unibarge dragen de naam van een stad op het Noord-Amerikaanse continent. 

De binnenvaarttankers van de boven alles klantgerichte rederij, met kantoren in Hendrik-Ido-Ambacht en het Zwitserse Baar, voldoen op elk vlak aan de hoogste standaarden. Daar past de technisch goed uitgeruste tanker Dallas uitstekend bij. 

Besluitvaardig

De geslaagde proefvaart vond plaats op het Vuile Gat, door sommigen ook wel Hitsertsche Gat genoemd, een stuk water tussen de Hoekse Waard en het eiland Tiengemeten. Het Vuile Gat sluit zowel oostelijk als westelijk aan op het Haringvliet en is daardoor voor veel scheepswerven een perfecte locatie voor een proefvaart. 

Wout van Wijnen, projectleider bij TeamCo Shipyard, kijkt met genoegen terug op de
afbouwperiode. “Echt alles is volgens planning verlopen en daar zijn we als werf, in een tijd dat personeelsgebrek en slechte toelevering van de benodigde componenten de landelijke pers halen, bijzonder content mee.”

“Tijdens de afbouwperiode hebben we plezierig samengewerkt met Henk en Alex Wanders van Unibarge. Ze hebben merkbaar heel veel ervaring en zijn daarbij bijzonder besluitvaardig. Zij vormden tijdens de afbouw dan ook een belangrijke
toegevoegde waarde, met als resultaat een schip dat perfect past in hun moderne vloot binnenvaarttankers”, concludeert Van Wijnen.

KEES en Bridgescout

Het casco van de Dallas is volgens de betrokkenen een ‘mooie Chinees’ en heeft als afmetingen 110 x 11,45 meter. De tanker beschikt over acht gestraalde en gecoate ladingtanks van 380 kuub elk. De door Marflex geleverde deepwell-pompen hebben een capaciteit van 100 kuub per uur. 

In de machinekamer staat een Stage V gecertificeerde Mitsubishi S12R van 1.414 pk bij 1.650 toeren. De hoofdmotor is uitgerust met het gecertificeerde ‘Koedood Engine Emission System’ (KEES), dat stikstof en fijnstof uit de uitlaatgassen van de motor haalt. 

De Bridgescout, het door Sensor Maritime ontwikkelde brughoogtedetectiesysteem, informeert de kapitein over het mogelijke risico van een aanvaring door middel van een alarm op basis van een realtime scan. Hierdoor kan de kapitein de door Kampers uit Puttershoek geleverde stuurhut van de Dallas tijdig laten zakken. 

(foto TeamCo Shipyard)

Prioriteiten

Aandacht voor kwaliteit, veiligheid en duurzaamheid zijn voor Unibarge prioriteiten. KEES en Bridgescout passen prima bij het prioriteitenlijstje van de transporteur van minerale olieproducten. Unibarge is in 2006 opgericht vanuit de ambitie om de binnentankvaart naar een hoger plan te tillen. Vanaf dag één is het aanbod aan de markt gestoeld op kwaliteit, betrouwbaarheid, efficiency en flexibiliteit. 

De grootte van de vloot, variërend van 1.000 tot 7.000 ton, bewijst dat de veelomvattende werkwijze van Unibarge aanslaat in de binnenvaartbranche. De opdrachtgevers zijn, zoals ze zelf stellen, de majors uit de olie-industrie, vooraanstaande chemie­concerns en independents. Het vaargebied omvat naast de ARA-havens, het kanalengebied in Noord-Duitsland, de Rijn tot in Zwitserland, en de Donau. Aansturing gebeurt vanuit de eigen kantoren in Nederland en Zwitserland. De tanker Dallas is het vijfde schip dat TeamCo afbouwde voor Unibarge. 

Diesel-elektrische gastankers

De locatie aan de afbouwkade in Heusden is na de overdracht van de Dallas inmiddels ingenomen door de diesel-elektrische voortgestuwde Alcor, een gastanker van 120 x 11,45 meter. Die bouwt TeamCo Shipyard af in opdracht van het Franse bedrijf KEM ONE. Ook zusterschip Mizar zal aansluitend worden afgebouwd. 

Vanaf 2023 gaan de schepen vinylchloride, het belangrijkste bestanddeel van PVC, vervoeren tussen Marseille en Lyon. Door te kiezen voor een diesel-elektrische aandrijving met drie generatoren verwacht KEM ONE het energieverbruik en de CO2-uitstoot aanzienlijk te verlagen. 

Daarmee zorgt TeamCo Shipyard ook in Frankrijk voor groene schepen die een enorme stap in de richting van ecologische duurzaamheid zijn. Mede dankzij de Heusdense werf zorgen de Alcor en Mizar straks op de Rhône voor een verminderde uitstoot van meer dan 2.000 ton CO2 per jaar. 

In de orderportefeuille zit verder nog de afbouw van de tanker Plittersdorf (110 x 11,45 meter) voor Reederij Jaegers, een schip met zeven tanks en een zeer lage kruiplijn. 

tekst: Jan Hoek

Kijk voor meer informatie op Vlootschouw.nl.

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -