Op vrijdag 11 juni rondt Rijkswaterstaat de eerste fase af van het project om de Twentekanalen te verbreden en verruimen. Aan dit project, dat ongeveer 70 miljoen euro heeft gekost, is meerdere jaren gewerkt.
Klasse Va
Om het Twentekanaal geschikt te maken voor de steeds groter wordende schepen werd een aantal jaren besloten het kanaal te verbreden en te verdiepen. Het eerste deel hiervan is nu gereed. Tussen sluis Eefde en Goor, bij Lochem en tussen Goor en Delden is de vaarweg met 10 meterverbreed en met 1 meter verdiept . Hierdoor is het Twentekanaal nu ook geschikt voorbinnenschepen tot en met vaarwegklasse Va.
De laatste jaren is de scheepvaart, en vooral het containervervoer, op het kanaal fors gegroeid. De havens van Almelo, Hengelo en Enschede worden verder uitgebreid en voorzien van nieuwe loskades. Dit alles past in de milieudoelstelling om de transportbewegingen over het water in Nederland verder te ontwikkelen en daarmee dit transport te verduurzamen.
Tweede sluiskolk Eefde
Inmiddels is ook een planstudie voor het vervolg klaar: Verruiming Twentekanalen 2e fase. Deze omvat naast een tweede sluiskolk bij Eefde de verdere verruiming van het kanaal van Delden naar Hengelo/ Enschede en de zijtak naar Almelo.