- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuwsTransport wacht lastig jaar

Transport wacht lastig jaar

- Advertentie -

Delen

Met een volumegroei van 2 procent heeft de transport- en logistieksector ondanks de economische verslechtering toch nog een redelijk jaar achter de rug. Voor 2012 ziet het beeld er een stuk somberder uit; er moet rekening worden gehouden met lichte krimp. ING Economisch Bureau verwacht dat het logistieke volume en de omzet gemiddeld met 0,8 procent afneemt.

"Hoewel de nieuwe dip mild karakter heeft, baart vooral de terugval van de internationale vervoersvraag zorgen. Daarmee wacht de sector een lastig jaar," meldt ING op basis van zijn Kwartaalbericht voor de transport- en logistieksector.

Tarieven onder druk
Over de hele linie zal de vraag in de sector licht terugvallen, voorspelt ING. Het vervoer over water en door de lucht zullen met -1  en -2 procent de grootste daling van het vrachtvolume te zien geven. Het wegtransport en logistieke dienstverlening houden de teruggang beperkt tot een daling van 0,8 en 0,5 procent, voorzien de onderzoekers van de bank.
"Aangezien de vervoersprijzen traditioneel gevoelig zijn voor een economische verandering, schuilt daarin dit jaar de belangrijkste zorg. Waar de omzet vorig jaar nog gestuwd werd door hogere tarieven, bestaat het risico dat dit jaar het omgekeerde gebeurt."

De ervaring leert dat vervoersprijzen gemiddeld doorgaans met 1 à 2 kwartalen vertraging reageren op een daling van de vervoersvraag, schrijven de onderzoekers in hun Kwartaalbericht. "Aangezien de vervoersvraag na de zomer van vorig jaar in moeilijker vaarwater kwam, zal dit in het begin van dit jaar – traditioneel ook een moment voor nieuwe contractonderhandelingen – merkbaar gaan worden. Vervelend is dat de kosten van transporteurs deze verandering nauwelijks zullen volgen."

Op de proef gesteld
De opleving van de afgelopen twee jaar is voor veel bedrijven onvoldoende geweest om financieel aan te sterken, meent ING Economisch Bureau. Machiel Bode, sectormanager Transport en Logistiek zegt: “Transport-en logistieke bedrijven worden opnieuw voor grote financiële uitdagingen gesteld. Het komt nu aan op flexibiliteit en ondernemerschap. Belangrijk is daarbij de keuze voor rendement in plaats van volume.”

Laag water stuwde binnenvaartomzet
Bedrijven in de binnenvaart hebben het afgelopen jaar een tegenstrijdige fase doorgemaakt, aldus ING. "Terwijl de sector zich in een lastig parket van hardnekkige overcapaciteit, te hoge financieringskosten en te lage vrachtprijzen bevindt, zorgde een lange periode van laag water tijdelijk voor een aanzienlijke verbetering van de propositie. De capaciteit halveerde hierdoor op sommige trajecten, met een gunstig effect op de overcapaciteit tot gevolg. Daarnaast ontvangen bedrijven laag watertoeslagen, wat de inkomsten deed verbeteren. Al met al heeft dit tot een omzetstijging van naar verwachting 11% geleid en is de penibele financiële positie iets verbeterd."
Maar de situatie is er structureel niet op vooruitgegaan. "Met de achteruitgang van de industriële productie en normalisering van de tarieven zal de omzet in de eerste helft van dit jaar aanzienlijk lager uitvallen dan vorig jaar. Zo is de vloot (in tonnage) ook in 2010 en 2011 per saldo nog gegroeid waarmee de disbalans vooral onder grotere schepen groter dan 1.500 ton verder toeneemt. Al met al zorgt dit ervoor dat duurzaam herstel in de sector niet dichter bij komt."

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -