Heb je dat ook weleens, dat je denkt: "Zo nu ben ik toch wel verschrikkelijk toekomstgericht bezig?" Vooral bij het koffiezetten heb ik dat. Kopje pakken, warm maken onder de quooker, een capsule uit de la grijpen en het Nespresso-apparaat aanklikken. Allemaal voor dat toekomstige kopje espresso. Best gecompliceerd. Laat je één van die handelingen achterwege, dan komt er niets van die toekomst terecht.
Elke afzonderlijke handeling lijkt zinloos in het heden, alleen de som van alle handelingen veroorzaakt dat je gewenste toekomst realiteit wordt. Denk nou niet dat ik hier een ludiek, weeïg pleidooi voor samenwerkwensen ga houden want daar heeft iedereen in de binnenvaart zijn buik van vol. Wie daar nu nog aan twijfelt, leert het nooit meer.
De toekomst is niet iets dat al vastligt. Kansen in het verleden hebben we laten liggen en zijn dus nu verkeken. Kansen waar je nog wel wat aan hebt, liggen onvermijdelijk in de toekomst. Wij gaan ons bezighouden met wat ons te wachten staat. Als je links en rechts opzij kijkt zie je de buren die je links en rechts passeren. Dat lijkt maar zo, zij denken hetzelfde van jou (alleen andersom).
Kijk boven je en je ziet wat je boven het hoofd hangt (en op je neerkijkt). Onvermijdelijke klimaatveranderingen waar de schone binnenvaart vroeg of laat z’n voordeel mee gaat doen. Boven je hoofd hangt ook van alles dat de overheid over je afroept. Niet dat onzinnige verhaal van die ambtenaren die de juiste weg kwijt zijn en beweren dat elke besparing op vaarwegen geld oplevert. Het verleden mag dan vastliggen, je hoeft ook weer niet te ontkennen dat investeringen in vaarwegen altijd welvaart hebben gebracht. Dat is vooral lekker scoren voor politici die bij de verkiezingen steevast gaan beloven dat de vaarwegen gewoon open blijven.
Diezelfde overheid gaat jullie in de nabije toekomst allemaal verplichten hoogstaande technieken van communicatie en scheepsherkenning te gebruiken. Daar ligt dus een kans om met de hele sector met de borst vooruit een technische stap voorwaarts te doen, grotendeels betaald door de overheid. Door ijzersterke lobby werden de verplichte gegevens die je als ondernemer moet vrijgeven via AIS tot een minimum beperkt. Ik kan vanaf mijn ivoren torentje natuurlijk niet beoordelen hoe privacygevoelig de koers van je schip is. Ik weet wel dat wie nu nog AIS-angst heeft, niet erg toekomstgericht bezig is.