- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuwsTNO: “Liever maritiem officier dan hoofdwerktuigkundige"

TNO: “Liever maritiem officier dan hoofdwerktuigkundige"

- Advertentie -

Delen

In combinatie met gestructureerde onderhoudssystemen en 24 uurs-ondersteuning vanaf de wal kan een beginnende maritiem officier veilig de taken overnemen van een hoofdwerktuigkundige. Dit is de conclusie van een onderzoek door TNO. Het onderzoek vond plaats binnen het innovatieproject Shore Support.

TNO heeft de nieuwe bemanningsopzet vergeleken met een traditionele samenstelling, zoals internationaal is voorgeschreven. Bij de studie zijn 25 shortsea-schepen betrokken met een voortstuwingsvermogen tussen 749 en 3000 kW. Metingen zijn gedaan op 311 reizen, tijdens meer dan 16.000 diensten die bijna 60.000 uren in beslag namen. De metingen zijn gedaan door kapiteins, stuurlieden, hoofdwerktuigkundigen en maritiem officieren.

Werkdruk
Het onderzoek naar deze alternatieve bemanning toont volgens TNO aan dat de werkdruk aan boord met een maritiem officier gelijkwaardiger wordt verdeeld. “Een maritiem officier is opgeleid in zowel technische als nautische vaardigheden. Hij of zij is in staat om toezicht te houden op het technische bedrijf en kan daarnaast ook navigatietaken op zich te nemen.”
“Dit draagt bij aan het voorkomen van oververmoeidheid van de gehele bemanning”, stellen de onderzoekers. “Vooral de deelnemende kapiteins voelen zich hier prettiger bij. Daarmee lijkt de toegevoegde waarde van een hoofdwerktuigkundige te zijn afgenomen.”

Voorschriften
Omdat moderne shortsea-schepen technisch relatief eenvoudig zijn en weinig onderhoud nodig hebben, kan deze nieuwe bemanningssamenstelling volgens TNO worden toegepast op een groot aantal Nederlandse kunstvaarders. Volgens internationale regels moeten zeeschepen met een voortstuwingsvermogen boven 749 kW, een hoofdwerktuigkundige aan boord hebben. Volgens TNO is aanpassing van dat voorschrift gewenst.

Seminar
De resultaten van het onderzoek worden morgen (17 maart) gepresenteerd tijdens een speciaal Shore Support-seminar bij TNO in Soesterberg. Het rapport wordt daar aangeboden aan Rob Huyser, directeur Maritieme Zaken van het ministerie van Infrastructuur en Milieu.

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -