- Advertentie -
- Advertentie -
HomeRubriekThe Mask

The Mask

- Advertentie -

Delen

Demasqués kunnen verbijsterend zijn. Bill Cosby is niet meer voor te stellen als de grappig moraliserende papa van een groepje ondeugende kinderen. Of verrassend: we dachten vroeger toch echt dat oliemaatschappijen instellingen waren met als enig doel geld verdienen door zoveel mogelijk fossiele brandstoffen in de samenleving te pompen. Blijken het zomaar nobele organisaties te zijn, die milieuvriendelijke tankers laten bouwen. Het zijn gewoon groene clubs.

Los van de vraag of het serieus wat extra overcapaciteit laat bouwen, houdt Shell de gemoederen in de binnentankvaart deze warme zomer vrolijk bezig (hete zomers zijn voorbehouden aan de droge lading) en slaagt het erin om de partijen in de binnenvaart achteloos uit elkaar te drijven. EBU en ESO zijn weer ouderwets op ramkoers. Nog niet zo gek lang geleden waren ze in gesprek om samen te gaan. Eén grote, Europese club was het ultieme, hogere doel. Let je even niet op en hopla, daar worden de degens weer geslepen.

Het demasqué van de menselijke aard, daar zullen we het maar op houden. Je hebt gewoon weerstand nodig van een tegenpartij, anders kun je je niet onderscheiden. Ergens wel goed. Stel je voor dat er nog maar één club is die de binnenvaart vertegenwoordigt. Stel dat mensen in die club verschillende belangen hebben. Stel dat die het een keer niet met elkaar eens zijn. Je voorstellingsvermogen wordt heus niet zwaar op de proef gesteld om te bedenken wat voor zouteloos compromis het Politbureau van zo’n organisatie aan de buitenwereld zou presenteren.

Nu worden we fijn getrakteerd op de rijke argumenten die diverse partijen aandragen en kunnen we allemaal meedenken en meediscussiëren. Ik heb al wat pareltjes van argumenten gehoord. Je gooit toch geen miljoenen aan subsidie voor LNG-aangedreven schepen overboord omdat een groep ondernemers jarenlang dacht dat de bomen tot in de hemel groeiden en enthousiast een schitterende vloot dubbelwandige tankers heeft gecreëerd?

Wat heb je aan die miljoenen subsidie als je geld toe moet leggen om je tanker te laten varen? Eigenlijk een rare discussie. Als verladers vervoerders met schone schepen beter belonen, zou die vervoerder niet kunnen wachten om subsidieloos die investering te doen, die zichzelf terugbetaalt. De verlader heeft daar geen subsidie voor nodig. Hij moet alleen onderscheid maken en zo moeilijk is dat niet in de binnenvaart.

Anders wordt het tijd dat we de verlader ontdoen van zijn groene masker. Dat is schrikken. Valt het masker weg en blijkt Bill Cosby Jim Carrey te zijn.

 

Icons_2015_EenPotNat

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -