Stefan Maes en Tom Vanherck hebben voor de tweede keer gezamenlijk geïnvesteerd in een nieuwbouwschip. De Thalassini is sinds deze maand in de vaart. Het schip vervoert zand en grind en is optimaal uitgerust voor het pompen van nat zand.
In 2007 lieten Maes en Vanherck samen de vorige Thalassini bouwen. Dat schip is inmiddels verkocht. “Wij zitten al negen jaar in het vaste vervoer van zand en grind”, vertellen Maes en Vanherck. “We vervoeren voor Minera zand- en grindpartijen vanuit Nederland en Duitsland richting Antwerpen en Brussel.”
“Omdat er tegenwoordig steeds meer nat zand wordt vervoerd, waren aanpassingen nodig aan de vorige Thalassini. Wij konden het natte zand niet goed pompen. Dat is de reden waarom we een nieuwe Thalassini hebben laten bouwen.”
Voorzieningen voor katalysator
De nieuwbouw is even groot (110 x 11,45 meter) als de vorige Thalassini maar heeft een betere pompcapaciteit. Het schip is uitgerust met zandgoten en heeft een grotere holte dan gemiddeld voor een schip van deze lengte. Daardoor kan het dieper laden en blijven de gangboorden droog.
Ook is de Thalassini erop voorzien om op een later tijdstip een katalysator aan te brengen op de motor, een Caterpillar 3512.
Net als de vorige schepen van Maes is het schip ontworpen en compleet geleverd door Rensen-Driessen. Het casco is gebouwd in het Roemeense Orsova. Dolderman in Dordrecht verzorgde de afbouw.
Maes en Vanherck bedanken iedereen die aan het schip heeft gewerkt. “Onze eerste reizen zitten erop en we zijn zeer tevreden.”