De sluiswachters van de Beatrixsluis werden, ondanks de enorme vertragingen tijdens het onderhoud van de sluis vlak voor Kerst, in het zonnetje gezet tijdens de jaarvergadering van Koninklijke Schuttevaer-afdeling Utrecht . Onder luid applaus overhandigde bestuurslid Anné Middendorp kort voor de pauze een oorkonde en taart aan Arie Valkenburg en Huub van Dijk, sluiswachters van de Beatrixsluis.
Sluiswachters Arie Valkenburg (links) en Huub van Dijk (midden) ontvangen een taart. Rechts regiocoördinator Anne Ruth Smink. (foto E.J. Bruinekool Fotografie)
”Een kleine erkenning voor jullie grote inzet om de schippers ondanks de lange wachttijden toch zo snel mogelijk te laten passeren”, verklaarde Middendorp. “Eén van de sluiswachters ging zelfs in een koude nacht naar een schipper toe om te vertellen dat hij geschut kon worden. De schipper had namelijk in plaats van zijn telefoonnummer zijn faxnummer aan de sluiswachter doorgegeven.”
Hoge snelheden op AR-kanaal
Minder waardering was er voor schippers die op het Amsterdam-Rijnkanaal met te hoge snelheid varen, waardoor afgemeerde schepen zelfs losbreken. De vorig jaar gedane oproep tot sociaal gedrag bij het passeren van meerplaatsen heeft overduidelijk geen effect gehad. De felle discussie die ontstond, ontaardde in een door voorzitter Peter de Jong opgeroepen stemming. Bij het tellen van de stemming bleek dat slechts vier schippers positief staan tegenover strenge maatregelen. Wel stelt het merendeel van de schippers dat collega’s meer rekening met elkaar moeten houden bij het passeren van meerplaatsen.
De problemen zijn ernstig. Zo ernstig zelfs dat ondanks het tekort aan afmeerplaatsen de plekken op het Amsterdam-Rijnkanaal minder gewild zijn. Toch voelde geen van de aanwezigen voor hard ingrijpen van de overheid om de problemen op te lossen. “In 2011 beraden wij ons in een werkgroep over mogelijke oplossingen”, stelde Peter de Jonge.
Maarssen
Hoewel de meerplaatsen aan het kanaal minder gewild zijn, uit menig schipper kritiek op het feit dat de meerplaats in Maarssen niet langer beschikbaar is. Zeker omdat de beloofde vervangende ligplaatsen niet zijn gerealiseerd. Hiertegen is dan ook bezwaar ingediend. Een ander probleem vormen de gebruikte traanplaten op de kade bij de ligplaatsen op de Rooseveltlaan. Hierop schuren regelmatig trossen kapot van de daar afgemeerde schepen. Rijkswaterstaat kon geen waardering opbrengen voor de oproep van voorzitter Peter de Jonge aan de schippers om de platen met slijptollen glad te slijpen. Rijkswaterstaat adviseert schippers met klem dit idee niet op te volgen.
Ronduit furieus is afdeling Utrecht over de nieuwe weg die is ingeslagen met betrekking tot vrij eroderende rivieroevers. “Alles wat in het verleden is opgebouwd, wordt teniet gedaan. Ruim 450 miljoen euro wordt geïnvesteerd in een achteruitgang van de vaarwegen door 276 kilometer beschermende stenen langs de oevers weg te halen. Helaas is de lobby van milieuactivisten heel sterk. Daar hebben wij ons in vergist. Maar dit laten wij niet gebeuren. Als het nodig is, stappen wij naar de rechter om de aantasting van onze vaarwegen te voorkomen.”
Een zorgwekkende ontwikkeling voor afdeling Utrecht is het teruglopende ledental. “Dit jaar zijn acht leden geroyeerd wegens het niet betalen van contributie. Negen leden hebben hun lidmaatschap opgezegd. Het ledenaantal is teruggelopen van 113 naar 96.” De ‘blijvers’ zijn erg betrokken bij hun vereniging. Er zijn altijd nieuwe kandidaten die vertrekkende bestuursleden willen opvolgen. Nu werd E. Logman (ms Jolise) gekozen als vervanger van vertrekkend bestuurslid K. de Pree.
Overlast
Namens Rijkswaterstaat was Hans Vroegop, districthoofd Waterdistrict Utrecht aanwezig. Hij benadrukte dat het komend jaar op diverse plaatsen opnieuw overlast zal ontstaan op het Amsterdam-Rijnkanaal. “De brug van Schalkwijk en de Schellingwouderbrug worden gerenoveerd en op 4-laags containerhoogte gebracht. De deuren van de Beatrixsluis worden nog geconserveerd. De verwachting is dat dit een stremming zal opleveren van maximaal drie dagen. Ook is RWS in overleg over de voorbereiding voor een derde sluiskolk voor het Beatrixsluizencomplex. Uiteindelijk zal de politiek daarover beslissen. Er is nog geen evaluatie mogelijk geweest met betrekking tot de twee proeflocaties voor afmeerplekken voor spudpalen. Er wordt tot op heden nog erg weinig gebruik van gemaakt. Zodra wij een beeld hebben over de proef laten wij het direct weten.”
(Evert Bruinekool)