De Nederlandse maritieme sector toonde maandagavond 7 november op het Maritime Awards Gala in Rotterdam aan dat voortdurende innovatie nog steeds de kurk is waar de industrie op drijft.
De vijf winnaars die in De Doelen in de schijnwerpers stonden hadden haalbaarheid, aantoonbare innovatie en duurzaamheid als belangrijkste overeenkomsten. Met 3 procent van het BBP en 6 procent van de export levert de sector een structurele bijdrage aan de Nederlandse economie. Dat is volgens de organisatoren (Netherlands Maritime Technology, KVNR, KNVTS, Koninklijke Marine en Nederland Maritiem Land) van het jaarlijkse gala het resultaat van eeuwenlange ervaring en ondernemerschap.
Maritime Innovation Award
De Maritime Innovation Award ging naar Corrosion. Dat bedrijf werd onderscheiden voor zijn UV-C Cooler. “Het gebruik van ultraviolet licht om vervuiling en zeepokken-aangroei in koelwatersystemen te verwijderen, mag met recht een maritieme innovatie worden genoemd”, vond de jury. “Het lost niet alleen een hoofdpijndossier op veel schepen op, maar doet dat ook nog eens zonder ecologische belasting van het milieu. Daarmee wordt het mondiale probleem van koelwaterrestricties voorkomen, is er minder onderhoud nodig en gebruiken schepen minder energie.”
KNVTS Schip van het Jaar
Als KNVTS Schip van het Jaar kwam superjacht Viva uit de bus, gebouwd door Feadship/Royal van Lent. Volgens de jury een schip dat van a tot z uitblinkt in perfectie: “Opvallend zijn de consistente materiaalkeuzes, het uitgekiende ruimtegebruik en de complexe constructies in staal, aluminium en glas. De gebogen ramen die doorlopen over de gehele lengte van de opbouw zijn een technisch hoogstandje. Onder de motorkap worden de unieke prestatie en samenwerking van ontwerpers, engineers, bouwers en management onderstreept met een efficiënt, trillingvrij en geluidloos hybride voortstuwingssysteem.”
KVNR Shipping Award
Van Oord ontving maandag de KVNR Shipping Award voor de zusterschepen VOX Ariane, VOX Apolonia en VOX Alexia. “Met het in de vaart brengen van drie state-of-the-art sleephopperzuigers, laat Van Oord zien wat verduurzaming en efficiëntie gaan betekenen voor grote zeegaande schepen en welke mindset dat vraagt van de bouwer”, aldus de jury. “De drie zusterschepen (die onder Nederlandse vlag gaan varen) zetten de toon voor de nationale scheepsbouw, niet in de laatste plaats vanwege de efficiënte benutting van restkoude en -warmte voor de klimaatbeheersing aan boord. Triple innovation.”
Maritime Designer Award
De ging naar Kirsten Odendaal voor de toepassing van computer science-technieken: beschikbare big data over bestaande schepen gebruiken bij het ontwerpen van nieuwe om zo hun energiegebruik en uitstoot te verminderen. Zijn methode leidt snel tot verbeteringen in het ontwerpproces van nieuwe schepen.
Maritime Royal Netherlands Navy Van Hengel-Spengler Award
Saskia Alberts sleepte met haar Unmanned Dipping Sonar Boat de Maritime Royal Netherlands Navy Van Hengel-Spengler Award in de wacht. “Een relevante en unieke bijdrage aan de operationele inzet van onze Koninklijke Marine”, zo kenmerkte de jury haar onderzoek naar het gebruik van een onbemand vaartuig bij onderzeebootbestrijding.