Koninklijke BLN-Schuttevaer Utrecht kreeg dinsdag 29 december als eerste de plannen voor de derde kolk van de Beatrixsluis en de verbreding van het Lekkanaal te zien. Boudewijn Bartholomeeusen, projectmanager van de aannemerscombinatie Sas van Vreeswijk, presenteerde het ontwerp van de sluis. Hij vertelde ook over de te verwachten hinder voor de scheepvaart en de omgeving. De bouw start in het najaar van 2016 en moet gereed zijn in 2019.
‘De derde kolk zal voor de betrouwbaarheid dubbele roldeuren hebben. De voordelen zijn ten eerste dat bij het falen van een sluisdeur de sluis toch in bedrijf blijft en ten tweede dat wanneer alleen de buitenste deuren worden gebruikt, er ruimte ontstaat voor het schutten van 2 schepen van elk 135 meter lang. Dit noemen we XL-schutten.’ Aldus Bartholomeeusen.
‘Hiermee is een wens van Koninklijke BLN-Schuttevaer in vervulling gegaan: geen 270 meter maar 297 meter schutlengte. Vervelende wachttijden als gevolg van reparaties of een deurwissel behoren voorgoed tot het verleden door dit ontwerp.’ Eveneens wordt door de bouwmethode de hinder voor de scheepvaart zo veel mogelijk beperkt.
Buiten de vaarroute
De eerste bouwstap is de derde kolk te realiseren nog vóór de oude kolken gerenoveerd worden. De wanden van de nieuwe kolk worden hindervrij gerealiseerd met behulp van diepwanden. Daarna wordt de oude sluis gerenoveerd, omdat de aannemer na oplevering verantwoordelijk wordt voor het onderhoud en de vlotte doorgang.
Die vlotte doorgang wordt bepalend voor de betaling aan de aannemer gedurende de komende 30 jaar. De sluis is aanbesteed met de Best Value Procurement-methode: de meeste waarde voor de laagste prijs.
Hinder voor de scheepvaart is er wel bij het aanbrengen van damwanden, het testen van het sluiscomplex en het plaatsen van monitoringapparatuur in de oude kolk. De overige werkzaamheden gebeuren buiten de vaarroute en in de nieuwe, derde kolk, zodat schepen er geen last van hebben.
Stremmingen
De aangekondigde stremmingen in september 2016 riepen toch veel weerstand op bij de aanwezige schippers. De aannemer heeft zelf gepland dat voor het plaatsen van monitoringapparatuur, het testen van het oude sluiscomplex en het nemen van betonmonsters van de sluis 2 maal anderhalve week gestremd moet worden. Bartholomeeusen vertelde ook de reden: ‘We hebben die tijd nodig om alle gegevens voor de renovatie van de oude sluis te verzamelen om later geen verrassingen te krijgen. Loopwerkstabiliteit, besturing en beton moeten allemaal gerenoveerd worden voordat wij het onderhoudscontract laten ingaan.’
tekst: Evert Bruinekool