- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuwsStormer Marine levert meetvaartuigen aan RWS

Stormer Marine levert meetvaartuigen aan RWS

- Advertentie -

Delen

Rijkswaterstaat heeft de levering van drie trailerbare meetvaartuigen gegund aan Stormer Marine. De vaartuigen zijn bedoeld voor meetwerkzaamheden op het gebied van bodemligging en waterkwantiteit.

De trailerbare meetvaartuigen (TMV) worden ingezet op alle binnenwateren: rivieren, kanalen, ruime binnenwateren, Waddenzee en Westerschelde. De bouw van de schepen is onderdeel van de vlootvervanging van de Rijksrederij.

Gunning op ‘laagste prijs’

Het hoofdkantoor van Rijkswaterstaat in Utrecht. (foto PixelBiss / Shutterstock)

Bij deze aanbesteding is ervoor gekozen om te gunnen op de ‘laagste prijs’, zij het binnen de gestelde kwaliteits- en duurzaamheidseisen. Hier is voor gekozen omdat de te leveren meetvaartuigen dienen te worden gerealiseerd op basis van een standaardproduct (‘van de plank’) van de leverancier zelf of waaraan slechts kleine aanpassingen nodig zijn.

De aanbesteding van de opdracht is startte in mei 2022. Rijkswaterstaat volgde een Europese, niet-openbare procedure. Voor de aanbesteding meldden zich drie partijen als gegadigde, waarvan twee partijen zijn geselecteerd en uitgenodigd tot het doen van een inschrijving.

Beide deden dat, waarna Rijkswaterstaat koos voor Stormer Marine, dat een goede naam heeft op het gebied van de bouw van werkschepen, RIB’s en patrouillevaartuigen. Het contract met de scheepswerf uit Hoorn werd op 1 december getekend.

Herbruikbaar aluminium

De vaartuigen worden op een zo duurzaam mogelijke wijze gerealiseerd. Romp en opbouw zullen voor het grootste gedeelte vervaardigd worden uit herbruikbaar aluminium. Door het gebruik van aluminium hoeven de vaartuigen ook niet te worden behandeld met corrosiewerende verf en wordt geen antifouling toegepast op de romp.

Door toepassing van LED-verlichting en energiezuinige apparaten en systemen is het energieverbruik zo laag mogelijk gehouden. De beschikbare oppervlakte van de stuurhut zal worden voorzien van zonnepanelen.

Niet klimaatneutraal

De schepen gaan op gasolie varen. “De technologie om energieneutraal te kunnen varen is nog niet ver genoeg doorontwikkeld om toepasbaar te zijn op dit type vaartuig”, aldus Rijkswaterstaat. “Het vaarprofiel in combinatie met de eis dat de vaartuigen trailerbaar moeten zijn, zorgen ervoor dat klimaatneutrale oplossingen, zoals waterstof, methanol of elektrisch varen, nog niet mogelijk zijn.”

 

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -