De laatste HISWA te water in IJmuiden ging, door de eerste grote najaarsstorm van dit jaar, slecht van start. De wind trok aan het eind van dinsdagmiddag 6 september zelfs aan tot 10 Bft. Door de wind, de zware regen en het stuifzand uit de duinen was het in de haven onplezierig voor bezoekers en exposanten. Er waren ondernemers die woensdagmiddag pas de eerste bezoekers verwelkomden. Volgend jaar wordt de HISWA in Amsterdam gehouden.
Bijna lege steigers door het slechte weer. (foto E.J.Bruinekool Fotografie)
De watersportliefhebbers die dinsdagochtend vroeg de beurs bezochten, hadden nog geluk. In de loop van de middag werden de omstandigheden snel slechter en zelfs extreem. Rond vier uur besloot de organisatie uit veiligheidsoverwegingen de expositietent te ontruimen. Een half uur later werd de beurs vanwege het aanhoudende slechte weer zelfs gesloten. Ook op woensdag was het weer spelbreker. Na een rustig begin, waarvan de standhouders gebruik maakten om het stuifzand en de zoutkristallen van hun stands en schepen te verwijderen, vormden felle regenbuien en een stevige wind opnieuw een weinig aantrekkelijk decor. Vetus speelde in op het slechte weer. De organisatie deelde circa 500 regenponcho’s uit.
MAN Rollo
Vorig jaar waren er nog ruim 400 schepen te zien. Dit jaar kon de organisatie met minder steigers toe om de 350 schepen te presenteren. Desondanks was er voor de watersportliefhebbers die het weer wel trotseerden veel te zien. Op de steiger bij de Gebroeders van Enkhuizen stond motorfabrikant MAN Rollo met een V8-1200 motor. Deze motor is speciaal ontwikkeld voor de watersport. Aan de steiger lag het 23 meter lange jacht Sossego Sport Classic 23 met daarin twee soortgelijke V10-motoren. Het jacht van de Gebroeders van Enkhuizen was een van de vele wereldprimeurs die op de beurs te zien waren.
De Sossego Sport Classic haalt met de twee MAN-motoren een snelheid van 40 knopen. Frank Majoor van MAN Rollo legt het verschil uit tussen motoren voor de beroepsvaart en de watersport: “De V10-motor wordt voor jachten in een 1200 pk-uitvoering geleverd. Voor de beroepsvaart gebruiken wij hetzelfde blok met een vermogen van 600 pk. De motor voor de beroepsvaart draait de helft minder toeren en geeft ook minder vermogen. Voor de beroepsvaart moet de motor langdurig en constant 600 pk kunnen leveren. Voor de snelle schepen in de watersport is hetzelfde blok heel anders opgebouwd. Dat blok geeft meer pk’s en meer vermogen.”
Meer primeurs
De zwaarste motor voor de binnenvaart van MAN Rollo heeft een vermogen van 800 pk. “Dat is ook de reden dat wij nu nog niet breed vertegenwoordigd zijn in deze sector.” Dat zal, zo voorspelt Majoor, spoedig veranderen. “Wij verwachten in 2012 te komen met een primeur voor de binnenvaart. Dan zetten wij een beroepsschip in de markt dat met dit zelfde type motoren op LNG vaart.”
Ook Contest kondigde een wereldprimeur aan: de Contest 52MC. Het is het eerste motorjacht dat door de werf gebouwd wordt. Tot nu toe bouwde Contest uitsluitend zeiljachten (tot een lengte van 21,80 meter). De ontwerper van het 15,93 meter lange motorjacht is George Nissen. De engineering is in handen van Vripack. Het contract voor het eerste jacht, dat in 2012 wordt opgeleverd, is onlangs getekend. Volgens de HISWA waren er dit jaar ruim tachtig primeurs te zien, 20 procent meer dan op de beurs van 2010.
(Evert Bruinekool)