De olieprijzen hebben afgelopen week hun dalende trend verder doorgezet. Ze daalden aanzienlijk op weekbasis. Brent Crude behaalde zelfs het laagste prijsniveau sinds juni 2023. Met een verlies van 10 procent eindigde deze de week op $71,06 per vat. WTI (West Texas Intermediate) daalde met 8 procent tot 67,67 per vat.
De sterke daling was voornamelijk te wijten aan slechter dan verwachte economische data uit de Verenigde Staten. Die lieten een stijging van de werkloosheid zien, en dat betekent een verminderde industriële groei en op termijn een minder sterker renteverlaging door de Federal Reserve dan gehoopt.
Verdere neerwaartse druk kwam voort uit de verminderde importvraag vanuit China. De Chinese importcijfers dalen al enige tijd gestaag, hetgeen de wereldwijde economie onder druk zet. China is ‘s werelds grootste olie-importeur en een van de grootste goederenexporteurs. Zodoende heeft een zwakkere economie van het land een aanzienlijk effect op de wereldwijde markt heeft.
Door de tegenvallende cijfers heeft de Bank of Amerika zijn voorspelling voor Brent Crude voor het laatste kwartaal van dit jaar bijgesteld van $90 per vat naar $75. Deze grove aanpassing geeft de huidige druk op de olieprijzen goed weer. Het aantal actieve olieboorinstallaties bleef met een totaal van 483 afgelopen week wederom onveranderd.
ARA
De vrachttarieven in de ARA bleven op weekbasis vrijwel onveranderd. Na enkele weken van daling lijken de prijzen enigszins te stabiliseren. Door een kleine stijging in de vraag naar product en transport liggen er minder schepen leeg waardoor marktspelers betere prijzen onderhandelden.
Dit is echter voornamelijk het geval voor de middelgrote schepen (2.000 – 4.000 ton). De grotere schepen (meer dan 4.000 ton) blijven moeite houden met het vinden van geschikte reizen.
Op donderdag 12 september verloopt de ICE Gasoil. Enkele grote spelers zijn afgelopen week al begonnen met het reserveren van schepen, waardoor veel marktspelers een groot expiratievolume verwachten.
Rijn
Vrachttarieven op de Rijn en richting Zwitserland zijn op weekbasis gestegen. Door de lagere waterstanden aan het begin van afgelopen week werden hogere prijzen onderhandeld door de beperkte laadvolumes naar de meeste aan de Rijn gelegen bestemmingen.
Toch kwamen de vrachten aan het eind van de week weer onder druk te staan door een golf met water. Die golf is minder groot dan was voorspeld door Elwis, maar biedt wel gelegenheid voor grotere laadvolumes naar de Bovenrijn.
Door Emiel de Barbanson van Spotbarge,
specialist in marktinformatie voor de binnentankvaart
Weekoverzicht tankvaarttarieven – 9 september 2024
ARA 1.500-8.000 ton (prijs per ton) |
gemiddeld | laagste tarief | hoogste tarief |
vletwerk | €1,59 | €1,20 | €1,90 |
Rotterdam-Antwerpen/Amsterdam | €2,63 | €2,20 | €2,80 |
Antwerpen-Amsterdam | €3,58 | €3,20 | €3,80 |
Vlissingen-Antwerpen | €2,83 | €2,50 | €3,65 |
Vlissingen-Rotterdam | €3,19 | €3,00 | €4,25 |
Vlissingen-Amsterdam | €4,16 | €3,70 | €5,25 |
Gent-Vlissingen | €3,15 | €3,15 | €4,15 |
Gent-Antwerpen | €3,35 | €3,21 | €4,40 |
Gent-Rotterdam | €3,75 | €3,40 | €4,50 |
Gent-Amsterdam | €4,62 | €4,40 | €5,60 |
Rijn 0 – 3.000 ton (prijs per ton) | gemiddeld | gasolie | benzine |
Duisburg | €9,50 | €9,00 | €10,00 |
Dortmund | €11,00 | €11,00 | – |
Keulen | €13,83 | €13,33 | €14,33 |
Koblenz | €17,00 | €17,00 | – |
Frankfurt | €22,80 | €22,80 | – |
Mannheim | €23,10 | €22,60 | €23,60 |
Karlsruhe | €25,20 | €24,70 | €25,70 |
Straatsburg | €28,75 | €28,25 | €29,25 |
Bazel EUR | €34,16 | €33,66 | €34,66 |
Bazel CHF | 32,11 | 31,61 | 32,61 |