Minister Cora van Nieuwenhuizen van Infrastructuur en Waterstaat en Ronald Paul (COO Havenbedrijf Rotterdam) hebben maandagochtend 26 maart het officiële startsein gegeven voor de verdieping van de Nieuwe Waterweg en de Botlek.

Rijkswaterstaat en Havenbedrijf Rotterdam hebben de handen ineen geslagen om ervoor te zorgen dat ook zeeschepen met een diepgang van 15 meter straks de Botlekhaven kunnen bereiken.

De starthandeling vond plaats in FutureLand, het informatiecentrum over de haven van Rotterdam op de Maasvlakte. Daar opende dezelfde dag ook een tentoonstelling over de verdieping. Dat project betekent een belangrijke impuls voor de bereikbaarheid van de Botlek en de concurrentiepositie van de Rotterdamse haven.

 

25 kilometer

De Nieuwe Waterweg, het kanaal tussen Rotterdam en de Noordzee, werd in 1872 geopend en staat aan de basis van de ontwikkeling van Rotterdam tot belangrijkste haven van Europa. De vaarweg wordt nu over een lengte van 25 kilometer verdiept: van Hoek van Holland tot de Beneluxtunnel, inclusief de aansluitende Botlekhaven. Dat is noodzakelijk om de bereikbaarheid van de Botlekhavens te verbeteren.

De verdieping duurt zo’n zes maanden. De uitvoering ligt in handen van Koninklijke Boskalis Westminster (deel van Maasluis tot Beneluxtunnel en de Botlek) en Van der Kamp (Nieuwe Waterweg Maasluis-Hoek van Holland). De baggerwerkzaamheden gebeuren op dezelfde manier als regulier onderhoudsbaggerwerk in de havens en op de rivier. Zonder extra hinder voor de omgeving, de scheepvaart en medewerkers in de haven.

 

Minister van Nieuwenhuizen en COO Paul van Havenbedrijf Rotterdam verrichten samen de officiële starhandeling. (foto Paul van Baardwijk)

New Panamax-schepen

“De verdieping van de Nieuwe Waterweg en de Botlek is een investering in de bereikbaarheid van de mainport Rotterdam. We zetten de poort verder open, waarmee de Rotterdamse haven snel de ruimte krijgt voor de steeds groter wordende zeeschepen. De verdieping zorgt voor een betere concurrentiepositie van bedrijven in het Botlekgebied”, aldus minister van Nieuwenhuizen.

De middelgrote tankers en droge bulkschepen worden groter. Met de verdieping kunnen de zogenoemde New Panamax en Aframax schepen zonder beperkingen over de Nieuwe Waterweg varen. “Als er grotere tankschepen de Botlekhaven in kunnen, versterkt dat de business case voor investeringen in capaciteitsuitbreiding”, zei Ronald Paul, COO van het Havenbedrijf.

“Grotere schepen betekenen meer lading, meer overslag, betere benutting van opslagtanks. Nu kan er per tij één groot schip naar binnen. Straks – bij gunstige omstandigheden – drie grote schepen. Dat is een hele stap voorwaarts.”

 

Lager zoutgehalte

Rijkswaterstaat verdiept de Nieuwe Waterweg en het Havenbedrijf Rotterdam de Botlek. De verdieping behelst drie verschillende contractdieptes. In de Botlek gaat de diepte van -/- 14,50 meter (NAP) naar -/- 15,90 meter. Op de Nieuwe Waterweg wordt het eerste gedeelte vanaf Hoek van Holland verdiept van -/- 15 meter naar -/-16,20 meter tot Maassluis. Het tweede gedeelte, tot de Beneluxtunnel, krijgt een gegarandeerde diepgang van -/- 16,40 meter.

Dat was -/- 14,5m. Die extra 20 centimeter heeft te maken met het lagere zoutgehalte van de Nieuwe Waterweg landinwaarts waardoor schepen meer diepte nodig hebben. Na de verdieping kunnen schepen met een diepgang tot 15 meter onder normale omstandigheden de Botlekhaven binnen varen. In het nieuwe Panamakanaal kunnen schepen met diepgang van maximaal 14,90 meter varen, en dus kunnen zogenoemde New Panamax-schepen zonder restricties naar de Botlek.

 

Tentoonstelling over Nieuwe Waterweg

FutureLand heeft vanaf 27 maart een tijdelijke tentoonstelling over het project: Van diep naar dieper. Middenin de haven ervaren bezoekers wat erbij komt kijken wanneer 5 miljoen kuub specie vrijkomt bij het baggeren. En dat terwijl ruim 130.000 schepen Rotterdam jaarlijks aandoen en dag en nacht door het werkgebied heen varen.

De tentoonstelling is tot 1 april 2019 te bezichtigen. Vind hier meer informatie over in FutureLand.

foto boven: Siebe Swart

 

Article bottom ad

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.