- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuwsSpills op binnenschepen aanleiding voor wijziging beleid Vopak

Spills op binnenschepen aanleiding voor wijziging beleid Vopak

- Advertentie -

Delen

De VOPAK Terminal Vlaardingen heeft haar relaties meegedeeld dat er diverse incidenten hebben plaatsgevonden in 2008, waarbij één of meerdere scheepstanks tijdens de belading zijn overgelopen. In een aantal gevallen heeft dit geresulteerd in een verontreiniging van het oppervlaktewater. Dit vormt voor Vopak de aanleiding voor een wijziging van het sanctiebeleid.

Het nieuwe sanctiebeleid kent een drietal fasen. Iedere fase kan theoretisch een ontzegging van de toegang tot de terminal betekenen.
Bij een eerste incident met een overloper wordt de schipper om schriftelijke uitleg gevraagd. Het kan de vervoerder een waarschuwing opleveren voor een mogelijk uitsluiting van die terminal van drie tot zes maanden. Bij een tweede incident wordt mondeling om een verklaring gevraagd en in overleg een verbetertraject worden opgesteld. In geval van grove nalatigheid kan het schip onmiddellijk ook na één Spill al de toegang tot de terminal worden ontzegd voor een bepaalde periode. Dat gebeurt ook in geval van een derde incident.

Spills
Gedurende de periode 1994-2001 waren er 271 spills in Nederland geregistreerd. De gemiddelde spill bleek rond de 200 liter te liggen. Het merendeel van de spills betrof minder dan 15 liter. Hiervan waren 129 te herleiden tot een overloper van de ladingtanks. Bij 142 spills waren er andere oorzaken.
Het CBRB in een reactie op de maatregelen van Vopak: “Uit recente gegevens van andere terminals blijkt dat het aantal spills en de hoeveelheid product per spill na 2001 aanzienlijk is verminderd. Tevens is het ADN(R) van 2009 aangepast waarmee de vervoerssector een aanzienlijke handreiking naar de terminals heeft gemaakt. Het is nog te vroeg om vooruit te lopen op de gevolgen van dit randnummer echter het is te verwachten dat het aantal verontreinigingen van het oppervlaktewater nog meer gereduceerd zullen worden. Oude ADNR 2007 tekst: ADN(R) 7.2.4.16.13 De openingen in verschansingen, voetlijsten enz. mogen niet worden afgesloten. Nieuwe ADNR 2009 tekst: ADN(R) 7.2.4.16.13 De openingen in verschansingen, voetlijsten enz. mogen bij vervoer van UN 2448 of van goederen van de klasse 5.1 of 8 niet worden afgesloten. Tijdens de vaart mogen de openingen ook bij het vervoer van andere gevaarlijke goederen niet worden afgesloten.”

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -