- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuwsSmaling (SP) vraagt Schultz om actie voor klein schip

Smaling (SP) vraagt Schultz om actie voor klein schip

- Advertentie -

Delen

Eric Smaling van de SP heeft minister Schutz van Haegen Kamervragen gesteld over het verdwijnen van beunschepen. Aanleiding daarvoor is de noodkreet van de ASV aan de politiek om het kleine schip te redden. De schippersvereniging reageerde op haar beurt op het Panteia-rapport Toekomst en vernieuwing vloot zand- en grindvervoer.

In De Binnenvaartkrant van 30 maart kondigde ook Betty de Boer, de binnenvaartwoordvoerder van de VVD in de Tweede Kamer, al aan dat ze de kwestie aan de orde zou brengen (tijdens het Algemeen Overleg met de minister, dat 21 april op de agenda staat). Smaling vraagt Schultz van Haegen of ze de conclusie van Panteia deelt dat er in het zand- en grindvervoer naast grotere nieuwbouwschepen vooral behoefte is aan kleinere schepen (650 tot 1500 ton)? De SP-politicus wil ook weten wat het inkrimpen van de vloot van beunschepen met ongeveer 100 schepen in de afgelopen 10 jaar voor effecten heeft gehad op de toename van het wegverkeer?

 

Eric Smaling. (foto: SP)
Eric Smaling. (foto: SP)

Sloop

Smaling vindt dat een gedifferentieerd binnenvaartvloot van groot belang is om tot modal shift van de weg naar het water te bewerkstelligen. Hij wil van Schultz van Haegen weten of ze maatregelen neemt “om een gedifferentieerde binnenvaartvloot die van belang is voor het bevaren van kleinere vaarwegen in stand te houden? Zo ja, waarom hebben deze niet kunnen voorkomen dat er vele schepen via de sloop zijn verdwenen?”

De ASV riep de binnenvaartwoordvoerders van de Tweede Kamerfracties in maart op om “datgene wat nog rest aan de kleine binnenvaart te redden zodat de diversiteit van de vloot blijft bestaan”.

 

Technische eisen CCR

Het gaat de ASV vooral om de dreiging van de overgangsbepalingen van het ROSR. Veel van de technische voorschriften die eigenlijk voor nieuwbouw gelden, zijn niet uitvoerbaar en/of onbetaalbaar voor eigenaren van kleine schepen. De ASV vroeg de politici om de eerder ingediende moties die tot doel hadden deze CCR-regelgeving af te zwakken “uit de lades te trekken en er iets mee te gaan doen”.

Betty de Boer diende 2 jaar terug al moties in om iets te doen aan de knellende technische eisen. Ze wijst er in De papieren versie van De Binnenvaartkrant op dat Nederland zich daarna binnen de CCR ook sterk heeft gemaakt om onmogelijke eisen te schrappen of af te zwakken. “De minister is er ook echt mee aan de slag gegaan; er zijn onderzoeken uitgevoerd naar de noodzaak en de haalbaarheid van diverse voorschriften. Lastig is dat voor aanpassing wel unanimiteit nodig is – niet alle landen denken er hetzelfde over. Maar als het probleem zich nog steeds voordoet, moeten we bij Europa aan de rem trekken.”

 

Sneeuwbaleffect

“Het kritisch minimum aan kleinere schepen is al bereikt, er ontstaat een sneeuwbaleffect”, stelt de ASV. “Kleine vaarwegen worden steeds slechter bediend omdat er minder vervoer over water gaat vanwege de gesloopte schepen, daardoor kunnen wij onze klanten weer slechter bedienen waardoor zij overstappen naar andere vervoersmodaliteiten.”

De ASV is er klaar mee: “Wij horen keer op keer hoe de politiek de binnenvaart een warm hart toedraagt. Maar die woorden helpen ons niet en u ook niet. Er moet nu op heel korte termijn gehandeld worden. Het is noodzakelijk dat er op zeer korte termijn ervoor gezorgd word  dat zeker de kleinere schepen zo snel mogelijk vrijgesteld worden van deze eisen waar overduidelijk niet aan voldaan kán worden.”

 

Van tafel

Smaling sluit zich aan bij de ASV: “In hoeverre dragen volgens u de ROSR-eisen van de CCR en de milieueisen van Rotterdam bij aan de versnelde sloop van binnenvaartschepen”, vraagt hij aan Schultz van Hagen. “Wat is de reden dat u ondanks meerdere uitspraken van de Tweede Kamer nauwelijks progressie boekt om de vergaande ROSR-eisen die zeker voor kleinere schepen het einde van hun bestaan betekenen van tafel te krijgen?” Tot slot vraagt hij of de minister bereid is om kleinere binnenvaartschepen uit te zonderen van de ROSR-eisen.

 

 

 

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -