“Minister Schultz is erin geslaagd een evenwichtige meerjarenbegroting te presenteren, waarin ondanks de crisis, grote ingrepen worden vermeden.” Dat concludeet het Centraal Overleg Vaarwegen op basis van de voortijdig uitgelekte Miljoenennota, die morgen wordt gepresenteerd. “De pijn van bezuinigingen en verschuivingen wordt evenwichtig tussen weg, spoor en binnenvaartprojecten verdeeld en onderhoudsbudgetten worden aangevuld om tijdig de achterstand te hebben ingelopen.”
Lees ook: CBRB tevreden over kabinetsplannen
Om dat te kunnen doen worden aanlegprojecten (nieuwe sluizen en vaarwegen) vertraagd. Er worden geen projecten geschrapt. “Ook de eerder geplande onderhoudsbudgetten zijn in stand gebleven” stelt het COV tevreden vast. “ Een vermindering van het onderhoudsbudget wordt veroorzaakt door het verminderen en uitplaatsen van de apparaatskosten van het departement.”
4,8 miljard te weinig
Het Centraal Overleg Vaarwegen vertegenwoordigt de gezamenlijke belangen namens de verladende industrie langs vaarwegen (EVO), de professionele vaarweggebruikers (Koninklijke Schuttevaer) en de natte waterbouw (VBKO). Uit nieuw onderzoek blijkt volgens het COV dat nog 4,8 miljard euro ontbreekt om in 2020 alle onderhoudsachterstanden bij weg, spoor en binnenvaart te kunnen inlopen. “De minister heeft ervoor gekozen om naast een bezuinigingsdoelstelling voor het gehele departement (17%), vooral te investeren in betrouwbare netwerken en het wegwerken van onderhoudsachterstanden.”
Schultz verschuift 1,5 miljard euro van aanleg naar onderhoud (500 miljoen per modaliteit) en heeft 1,6 miljard uit de algemene middelen in de wacht gesleept. Het ontbrekende geld moet beschikbaar komen door efficiencymaatregelen en door op onderdelen bij alle drie de modaliteiten te versoberen.
Het is nog niet duidelijk welke aanlegprojecten hierdoor worden vertraagd, omdat het MIRT-boek (met de meerjareninvesteringen) nog niet beschikbaar is.
Minder baggeren
Rijkswaterstaat wil geld besparen door slimmer contracteren, minder baggeren op minder belangrijke vaarwegen, minder groenonderhoud, alsmede het onderhoud aan steigers en oevervoorzieningen versoberen. COV: “RWS heeft een forse taakstelling om de omvang van het personeel terug te brengen. RWS wil daarom o.a. de bedieningstijden van sluizen en bruggen op rustige vaarwegen inkrimpen, de verkeersbegeleiding aanpassen en verkeersbegeleiding beperken.”
Bezuinigingstips
Het COV heeft nog wel wat ideeën voor minister Schultz om te bezuinigen. Als tips geeft het de aanleg van vrij eroderende oevers en de richtlijn Natura 2000. Die twee onderwerpen zijn de binnenvaart een doorn in het oog en worden als belemmerend gezien.
Rijkswaterstaat heeft met Centraal Overleg Vaarwegen afgesproken dat “er zo min mogelijk kwaliteitsverlies op vaarwegen zal plaatsvinden en dat tot krimpmaatregelen pas zal worden besloten dan na overleg met ons als gebruiker” . Het COV is bereid om tijdelijk een stap terug te doen, maar wel onder voorwaarden. Zo moeten de achterstanden alsnog op tijd zijn ingelopen, mag de binnenvaart geen ladingverlies lijden, en moet de schade voor de schipper beperkt blijven. De “versoberingen” van nu dienen in een betere tijd weer te worden goedgemaakt.
"In plaats van een volledige ingerichte overnachtingshaven, kun je natuurlijk ook beginnen met het slaan van palen”, aldus COV-secretaris Kees de Vries. “De loopbruggen en steigers kun je ook later aanleggen. En wanneer er ’s nachts geen aanbod van schepen is behoeft wat ons betreft een sluis niet te worden bemand. Maar als er wel aanbod is moet er natuurlijk wel gewoon worden bediend", aldus De Vries.