Schepen moeten wijken voor woningen

0

Charterschepen moeten voorlopig wijken voor de bouwplannen in de Houthaven. Haven Amsterdam heeft het onderzoek naar tijdelijke ligplaatsen voor charterschippers negatief afgerond. BBZ-directeur Paul van Ommen is teleurgesteld in de handelwijze van het Havenbedrijf. ‘Het lijkt er op dat de meerwaarde van klassieke oude schepen over het hoofd gezien wordt.’

‘Er is besloten de bruine vloot van winter 2016 tot eind 2017 niet te faciliteren. Alternatieve locaties in het havengebied zijn onderzocht en afgevallen, doordat dit aanbod ten koste zou gaan van de binnenvaart. Ook bleken deze alternatieve locaties niet geschikt doordat er voor bevoorrading geen ruimte is, ze tot verkeersoverlast leiden of er geen huisvuilafgiftepunt aanwezig is. Eind 2017 komt er een nieuwe pontsteiger: deze biedt dan opnieuw plaats aan de bruine vloot’, stelt de woordvoerster van het Havenbedrijf.

 

Keuzes

Op 16 november 2016 moeten de schepen die nu nog in de Houthaven liggen, vertrokken zijn. ‘De zeilvloot is in Amsterdam onbelangrijk, het Havenbedrijf kiest altijd ten gunste van vrachtschepen en cruisevaart’, aldus Van Ommen.

‘Waarom ze die keuze maken en door wie ze gestuurd worden, is ons onbekend. Het heeft vast met geld te maken. Onze winterligplaatsen gaan dus nu weg. We begrijpen dat de ligplaatsen beperkt zijn in Amsterdam; we willen graag creatief meedenken. Een traditionele vloot is niet alleen maar een boekhoudkundige optelsom maar straalt ook iets uit’, vindt Van Ommen.

 

Oplossing vinden

‘Wij zouden graag willen weten of de burgers van Amsterdam er net zo over denken. Onlangs waren er nog 2,5 miljoen bezoekers voor oude bootjes in de stad.’

Andries de Weerd, regiovertegenwoordiger van Koninklijke BLN-Schuttevaer, betreurt het dat het zo gelopen is. ‘De schepen horen bij Amsterdam en er moet op korte termijn een oplossing voor gevonden worden, met een win-win-situatie. Het beleid van Amsterdam is voor toeristen: Bezoek Amsterdam en beleef Holland; daar horen deze schepen bij.’

 

tekst: Evert Bruinekool
foto: E.J. Bruinekool Fotografie
Article bottom ad

Laat een reactie achter

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.