- Advertentie -
- Advertentie -
HomeScheepvaart blijft welkom op Kanaal Almelo-De Haandrik

Scheepvaart blijft welkom op Kanaal Almelo-De Haandrik

Voorstel van Overijssels provinciebestuur

- Advertentie -

Delen

Op Kanaal Almelo-De Haandrik blijft ruimte voor scheepvaart tot 700 ton. Dat is het voorstel van Gedeputeerde Staten van Overijssel. De oevers worden in de komende tien tot vijftien jaar “op een veilige manier versterkt” en er komt een aanpak om de overlast van zwaar wegverkeer te beperken.

Een groot deel van de oevers van Kanaal Almelo-De Haandrik is instabiel, zo bleek uit eerder onderzoek. De betonnen en stalen damwanden verkeren in slechte staat. Herstel en vervanging kosten veel geld. In de zoektocht naar een oplossing overwoog de provincie om de vaarweg voor de beroepsvaart te sluiten.

Zwaar wegverkeer

Daar lijkt het niet van te komen. Het voorstel dat het Overijsselse provinciebestuur op 20 mei aan Provinciale Staten heeft gestuurd, heeft volgens Gedeputeerde Staten de steun van schippers, inwoners, bedrijven, gemeenten en andere organisaties in het gebied. Los van dit voorstel blijft de provincie werken aan een snelle en zorgvuldige afhandeling van de schades in het gebied.

In de afgelopen maanden onderzocht Provincie Overijssel samen met een groot aantal belanghebbenden de toekomst van het Kanaal Almelo-De Haandrik. “De inbreng vanuit de inwoners heeft een duidelijke plek gekregen in het voorstel”, schrijft het provinciebestuur op de eigen website. “Zo vinden veel inwoners dat scheepvaart bijdraagt aan de levendigheid in het gebied, maar dat de veiligheid van de oevers wel moet worden gegarandeerd. Daarnaast ervaren aanwonenden regelmatig overlast van zwaar verkeer op de wegen langs het kanaal.”

Uit het onderzoek is ook gebleken dat het zware wegverkeer langs het kanaal enorm toeneemt als er geen binnenschepen meer mogen varen. “Dit leidt tot negatieve gevolgen voor de verkeersveiligheid en het klimaat en ook tot hogere transportkosten.”

Verladersorganisatie evofenedex pleitte dit jaar voor behoud van de scheepvaart: “Vooral bedrijven die werken met bulkgoederen, zoals zand, grind, veevoer en kunstmest, maken gebruik van de vaarweg. De binnenvaart is een duurzaam en efficiënt alternatief voor vrachtauto’s. Dat is niet alleen gunstig voor het milieu, maar voorkomt ook extra verkeersdruk op toch al volle wegen.”

Passeerplaatsen

Overijssel gaat voor “stabiele oevers en een veilige verkeerssituatie”. De provincie schrijft de beschikbare ruimte in het kanaal te willen benutten. “Daar waar die ruimte er is kunnen damwanden in het water worden versterkt en hoeven ze niet vervangen te worden. Hierdoor zijn de gevolgen van de werkzaamheden op de omgeving kleiner.”

Na verbreding en verdieping van het kanaal tussen 2011 en 2016, zijn meer dan 400 woningen langs de vaarweg verzakt en beschadigd.

Het voorstel aan Provinciale Staten is nu om het Kanaal Almelo-De Haandrik te blijven gebruiken voor de waterfunctie, recreatievaart en beroepsvaart tot 700 ton. Er komt wel een aantal passeerplaatsen omdat het kanaal op andere stukken smaller wordt en schepen elkaar daar niet meer kunnen passeren. Hierdoor wordt het mogelijk om de damwanden in het water te versterken. “Ook gaan bedrijven, schippers en overheden samen bekijken hoe het kanaal in de toekomst nog beter gebruikt kan worden”, aldus het provinciebestuur.

Het voorstel staat bij Provinciale Staten op de agenda voor 25 junin. Het besluit valt waarschijnlijk op 2 juli.

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -