Maandag 15 februari zijn de werkzaamheden aan het Breedidiep begonnen. Van Oord verbreedt de doorgaan in opdracht van het Havenbedrijf Rotterdam en het Ministerie van Infrastructuur & Milieu van 75 naar 300 meter.
De diepgang van deze ‘vaarweg’ tussen het Calandkanaal en de Nieuwe Waterweg bij Hoek van Holland blijft -8.00 meter (NAP). Tijdens de werkzaamheden kan de binnenvaart gewoon gebruik blijven maken van het Breeddiep. Er wordt namelijk eerst een nieuwe opening in de splitsingsdam gegraven en vervolgens wordt het huidige Breeddiep aangepast.
Het project moet eind van het jaar gereed zijn. Dan verbetert het achterlandverkeer over het water van de Rotterdamse haven. Deze route wordt steeds belangrijker voor de binnenvaart. Jaarlijks maken zo’n 50.000 schepen – voornamelijk binnenvaartschepen – er gebruik van.
2 fases
Fase 1 betreft het realiseren van een ‘tijdelijk Breeddiep’ met een breedte van circa 80 meter ten westen van en direct naast het huidige Breeddiep. Aan het einde van deze fase kan de binnenvaart hiervan gebruik maken en wordt de passage door het huidige Breeddiep afgesloten. Deze eerste fase duurt tot augustus.
In fase 2 verbreedt Van Oord het huidige Breeddiep. De verbreding daarvan zal uiteindelijk aansluiten op het in fase 1 aangelegde ‘tijdelijk Breeddiep’. Aan het einde van fase 2 zal het huidige Breeddiep zijn verbreed tot een bevaarbare breedte van 300 meter.
Groene Poort
Het vrijgekomen materiaal (grond en stenen) krijgt een nieuwe bestemming in de zogenoemde ‘Groene Poort’ in de Nieuwe Waterweg tegenover Rozenburg. Het materiaal wordt gebruikt als ‘langsdam’ om daarachter natuurlijke oevers te laten ontstaan.
Vorig jaar werden daarvoor al betonnen voeten van overtollige Rotterdamse parkeermeters gebruikt. In 2013 tekenden Wereld Natuur Fonds, Rijkswaterstaat, de gemeente Rotterdam en het Havenbedrijf de samenwerkingsovereenkomst ‘De Groene Poort’ om met vrijkomende materialen natuurlijke oevers langs de Nieuwe Waterweg te ontwikkelen.