Scheepswerf Grave mag bouwen

0

Voor de tweede maal deze week ging het voltallig personeel van Scheepswerf Grave te voet vanaf de werf naar het gemeentehuis. Daar zou vrijdagavond 13 april in een extra vergadering een besluit worden genomen over hun toekomst en die van de werf. Mogen ze in de toekomst wel of geen 135 meter-schepen bouwen? Wethouder Eric Daandels (CDA) volhardt tot dit moment aan de optelsom van uitkomsten uit aanvragen en vergunningen van het verleden: formeel is er geen toestemming voor de bouw van 135 meter-schepen.

♦ Lees ook ‘Scheepswerf Grave lijkt gered’
♦ Lees ook ‘Vrijdag de 13e valt oordeel over Scheepswerf Grave’

25 meter extra
Voordat de vergadering begint, maakt voorzitter Henk van der Kolk van FNV Bondgenoten gebruik van het spreekrecht. Hij is ongerust dat door toepassing van bureaucratische regels de werf in een faillissement komt. “Het zou toch te gek zijn dat door 25 meter extra scheepslengte de mensen hun werk zouden verliezen”, betoogt hij.

 

Wim van der Kolk van FNV Bondgenoten kwam op voor de werf en de medewerkers.

Hij kent de voorstellen voor het tijdelijk gedogen van de bouw van twee schepen van die lengte en waardeert dat. “Maar het betekent ook uitstel van executie omdat het geen oplossing is voor de lange termijn”, benadrukt hij. Van der Kolk ziet een oplossing door een motie uit 2010 alsnog integraal uit te voeren: die biedt de werf en het personeel op de huidige locatie een blijvend perspectief voor de bouw van scheepslengten tot 135 meter. Hij wijst de gemeenteraad op de zware verantwoordelijkheid die op zijn besluitvorming rust.

Gedoogconstructie
Tijdens de vergadering verdedigt wethouder Daandels zijn gedoogconstructie met het accent op behoud van werkgelegenheid. Tot 1 januari 2015 mag de werf schepen tot 135 meter bouwen. En voor de lange termijn is het aan de werf om binnen het bestemmingsplan wijzigingen of vergunningen voor de benodigde groei of verplaatsing aan te vragen.

 

Robert van Kessel legt zijn standpunt uit aan SBS6.

Vanuit de gemeenteraad volgt veel discussie. Ook worden simpele oplossingen aangedragen: voor alles waar 110 meter staat moeten we voortaan 135 meter lezen. Uiteindelijk wordt aan het eind van de avond unaniem gestemd voor toepassing van de gedoogconstructie.

“Uitstel van executie”
Na de vergadering toont werfdirecteur Robert van Kessel zich uiterst teleurgesteld. Hij noemt de gedoogconstructie “uitstel van executie”. Hij had gehoopt dat er ook naar de toekomst duidelijkheid zou zijn die hij ook voor de lange termijn tegenover zijn opdrachtgevers en financiers nodig heeft. Maandag heeft Van Kessel overleg met zijn juridisch adviseur. Hij sluit niet uit dat het toch nog op een sluiting van de werf uitloopt.

 

Wethouder Eric Daandels.

Als we wethouder Daandels daarmee confronteren, zegt hij dat hij er niet op uit is om de scheepswerf om zeep te helpen. “Als wethouder kan ik niet buiten de regels om.” Op de vraag waarom hij afgelopen week niet even voor overleg bij de werf is binnengelopen, krijgen we geen antwoord.

 

Een spandoek bij het werfkantoor maakt duidelijk hoe het personeel over de kwestie denkt. (foto’s Hans Heiligers)

Article bottom ad

Laat een reactie achter

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.