Inspelend op de nieuwe regels die ECT gaat hanteren voor minimumaantallen containers per aanloop zoekt MCT Lucassen samenwerking met andere barge operators. Door containers te bundelen kunnen de call sizes omhoog en kan efficiënter worden gewerkt.
‘Deze maatregel heeft grote gevolgen in de serviceverlening richting klanten en zal er vermoedelijk toe leiden dat een deel van de containerstromen over de weg vervoerd zal gaan worden’, vreest MCT Lucassen. Vandaar dit initiatief van het bevrachtingskantoor uit Zaandam, dat onderdeel is van de Zwijndrechtse Mercurius Shipping Group. ‘Doelstelling van een nadere samenwerking is het verzamelen en bundelen van kleine aantallen containers om de minimum gestelde call size te kunnen behalen en onnodige wachttijden te besparen.’
Dagelijks
MCT Lucassen is gespecialiseerd in het transport van containers in de corridor Amsterdam-Rotterdam-Antwerpen. Daarnaast verzorgt het bedrijf “terminal-to-door” binnenvaartlogistiek met de eigen containerkraanschepen Mercurius-Amsterdam en Transferium.
Die twee schepen zijn volcontinu actief in het Rotterdamse havengebied. Gecombineerd met een klein netwerk aan binnenvaartlichters verzorgt MCT-Lucassen ook vletdiensten binnen de Rotterdamse haven.
De belangrijkste containerterminals worden minimaal één maal per dag aangedaan. ‘Hierdoor bestaat de mogelijkheid om kleinere aantallen containers van een barge over te laden door een kraanschip en dit op een dedicated barge voor de ECT Delta- of de Euromax-terminal te bundelen. Dit kan een schip zijn van een collega-operator of van MCT-Lucassen.’