- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuwsRotterdam ligt op schema met Havenvisie 2030

Rotterdam ligt op schema met Havenvisie 2030

- Advertentie -

Delen

De uitvoering van de Havenvisie 2030 ligt in grote lijnen op schema. Dat vinden in elk geval het Havenbedrijf Rotterdam en betrokken partijen zelf. “Op tal van terreinen zijn grote stappen gemaakt in het realiseren van acties uit de Uitvoeringsagenda.” 

Dat staat in het zojuist verschenen Voortgangsrapport 2013 van de Havenvisie 2030. Voorbeelden van in gang gezette projecten zijn de stelselherziening van het Omgevingsrecht, de integratie van de zeehaven van Dordrecht met Rotterdam en het project Schip Centraal dat als doel heeft met alle nautische dienstverleners te komen tot een efficiëntere verkeersplanning in de haven.

De binnenvaart ligt voor de modal shift op schema. (foto Tekst & Toebehoren)

Modal shift
De modal shift ligt grotendeels op schema, stellen de partijen in het rapport. “De modal split ontwikkelt zich voor wat betreft het wegverkeer en de binnenvaart in de goede richting en op schema om de doelstellingen voor 2015 te halen. Het aandeel van het spoorvervoer is lager dan voorzien maar voor de achterliggende doelstellingen (bereikbaarheid en luchtkwaliteit) lijkt dat op korte termijn echter geen probleem.”
“In 2013 is een aantal maatregelen in gang gezet dat de komende jaren de modal shift moet versnellen. Het voorstel is dan ook hier nu geen nieuw beleid of maatregelen voor in te zetten, en scherp te monitoren.”

Betuweroute
Sinds de vaststelling van de Havenvisie eind 2011 en het sluiten van het convenant in juni 2012 om de bijbehorende Uitvoeringsagenda gezamenlijk op te pakken zijn alle betrokken partners (Deltalinqs, gemeente Rotterdam, Provincie Zuid-Holland en de ministeries van Infrastructuur en Milieu en Economische Zaken) druk aan de slag met het realiseren van de voorgenomen acties.
Naast alle goede resultaten zijn er ook dossiers waarop nog onvoldoende vooruitgang te zien is, constateert het Havenbedrijf. Zoals de uitbreiding van de capaciteit van het Duitse spoorwegnet in het verlengde van de Betuweroute en de in- en uitstroom van technische en logistieke opleidingen.
“Daarnaast zijn er bepaalde trends en ontwikkelingen die van invloed zijn op het realiseren van de ambities, zoals de zeer lage CO2-prijs en ontwikkelingen op het gebied van schaliegas. De komende periode wordt nagegaan op welke wijze bijsturing van de inspanningen nodig is om de ambities uit de Havenvisie te verwezenlijken.”

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -