Volgens de Duitse minister Peter Ramsauer moeten ‘we’ de vaarwegen beter benutten. Het had misschien eerlijker geweest als hij had gezegd dat alleen als hem het mes op de keel wordt gezet, hij de binnenvaart zou voortrekken tegenover andere modaliteiten, en dan alleen nog met toestemming van het spoor.
Misschien bedoelt hij niet ‘beter benutten dan het spoor’, maar ‘beter dan je nu doet’. Zie maar wat je doet als het maar geen geld kost. Jullie moeten roeien met de riemen die je hebt, want van spoorwegen moet je niet verwachten dat ze gaan roeien. Als je om meer geld vraagt voor vaarwegen, dan zegt hij dat hij zich inzet voor meer geld voor infrastructuur. Hij zegt er niet bij dat als hij dat heeft losgekregen bij zijn collega’s de binnenvaart daar geen cent van krijgt. Dan is het niet gezellig meer tijdens zijn voordracht.
De Nederlandse minister gaat wat meer de diepte in over de binnenvaart. Volgens haar zijn er twee binnenvaarten. De kleinere schepen hebben het moeilijk, de grote zijn professioneel. Om deze misplaatste simplificatie compleet te maken komt het erop neer dat het allemaal wel goed komt als de uitstoot van de scheepsdiesels minder wordt. Vraagt je bevrachter als je hem je schip aanbiedt voor een reis hoeveel je per tonkilometer uitstoot? Over de hele linie in de politiek komt dat terug. Alle partijen papegaaien in hun programma’s elkaar na dat de binnenvaart eerst maar eens schoner moet worden.
Hoe schoner de schepen hoe beter, maar het is een dankbare drogreden die de discussie over de binnenvaart doodslaat. Voer de externe kosten van vervoer consequent door, dan blijven vanzelf de beste modaliteiten overeind. En dan zullen inderdaad nieuwe schepen (zeker de LNG-aangedreven) beter scoren dan oude schepen, maar zelfs de schoonste vrachtwagen kan niet op tegen het minst schone schip als je het hele spectrum van schade aan mens en milieu meeweegt. Schoner maken is één ding, de binnenvaart stimuleren is iets anders.
De SP is de uitzondering die de regel bevestigt. Die partij wil zonder de toevoeging dat de motoren schoner worden de binnenvaart stimuleren. Wat dat aangaat zou je willen dat Emile een paar maanden aan het roer mocht. Zonder goeie riemen is het beter roeien met Roemer. Een paar maanden, want wat heeft de binnenvaart aan een groter marktaandeel als de markt ontbreekt?