- Advertentie -
- Advertentie -
HomeColumnReactief of proactief

Reactief of proactief

- Advertentie -

Delen

Ben je reactief of proactief? Het verdampen van de deepsea containerdiensten in Amsterdam kan een reden zijn om maar af te zien van de zeesluis maar het kan ook een reden zijn om die zeesluis sneller aan te leggen. Niemand weet wat de toekomst brengt, maar je kan tot op zekere hoogte de toekomst wel beïnvloeden (dan ben je proactief bezig). Je zou dus een extra grote zeesluis kunnen bouwen niet omdat je denkt dat er extra grote zeeschepen naar binnen willen, maar omdat je daarmee extra grote zeeschepen naar Amsterdam toe lokt. Kan een weloverwogen gok zijn. Iets kleinschaliger doet zich zoiets ook voor in Eefde bij de entree van de Twentekanalen. Koninklijke Schuttevaer wil daar de nieuwe sluiskolk geschikt maken voor 135 meter lange schepen. Natuurlijk kun je niet aantonen dat daar in de toekomst van die extra grote binnenschepen naar binnen moeten, maar Almelo, Hengelo en Enschede willen allemaal dolgraag meedoen in het containernetwerk en zijn ook bereid daarvoor te investeren. De Twentekanalen zelf worden uitgebreid, dus is het verzoek om een grotere sluiskolk in Eefde niet uit de lucht gegrepen. Het is niet eens meer proactief te noemen, want met de aanleg van zo’n grote sluiskolk reageer je op de ontwikkelingen in de regio en in de binnenvaart. Amsterdam heeft als haven de afgelopen maanden gezichtsverlies geleden nu ze niet langer voorkomt in de wereldomvattende loops van zeerederijen. In dat opzicht zou een versnelde aanleg van de zeesluis natuurlijk ook reactief kunnen zijn.

Michel Gonlag

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -