Met zijn plannen om alleen nog maar te investeren in rivieren die nu al druk bevaren zijn, legt de Duitse verkeersminister Peter Ramsauer de toekomst van de binnenvaart aan banden en benadeelt hij de sector ten opzichte van weg- en spoorvervoer. Dat schrijft de BDB aan de commissie financiën binnen de Duitse Bondsdag.
De commissie behandelde vorige week het concept van minister Ramsauer voor een nieuwe categorisering van de vaarwegen, dat deel uitmaakt van een hervormingsplan voor de Wasser- und Schifffahrtsverwaltung. Ramsauer geeft in de stukken aan dat er al jaren onvoldoende budget is voor het vaarwegennet. Als gevolg daarvan is de toestand van veel vaarwegen en kunstwerken achteruit gegaan. De situatie zal er volgens de minister de komende twintig jaar niet op verbeteren. Integendeel: het jaarlijkse tekort voor het onderhoud van het vaarwegennet zal oplopen tot 500 miljoen euro.
Voorrangsrivieren
Gezien de budgettaire problemen wil het verkeersministerie voortaan voorrang geven aan vaarwegen waarover nu of binnen afzienbare tijd meer dan 10 miljoen ton per jaar getransporteerd wordt. Deze ‘voorrangsrivieren’ moeten volgens Ramsauer snel uitgebouwd worden. Ook op vaarwegen met een jaarlijkse tonnage vanaf 5 miljoen ton, de zogenoemde ‘hoofdvaarwegen’, zijn nog uitbouwprojecten mogelijk, “mits deze economisch zinvol en financieel haalbaar zijn”.
Voor alle andere vaarwegen geldt dat in het beste geval de status quo wordt behouden. Ramsauer neemt daarbij op de koop toe dat bepaalde vaarwegenprojecten worden geschrapt, “zelfs al zouden ze economisch zinvol zijn”. In ondergeschikte delen van het vaarwegennet wil de minister “de politieke doelstelling om meer goederenstromen naar de vaarweg te verschuiven opgeven”.
Welke vaarwegen in de toekomst nog kunnen worden uitgebouwd, vermeldt het concept van Ramsauer niet, maar in een brief aan de Bondsdag beschrijft de BDB waar de plannen op neerkomen: “Hiermee worden alle vaarwegenprojecten ten oosten van Braunschweig geschrapt. Vooral de binnenvaart in het midden en oosten van het land wordt afgesneden van verdere ontwikkeling.”
Lichtzinnig
De BDB is boos dat de verkeersminister de modal shift naar de binnenvaart zo lichtzinnig opgeeft en noemt het onbegrijpelijk dat alleen vervoerde tonnage een rol speelt bij de priorisering van vaarwegenprojecten. “Juist door de slechte toestand van de vaarwegen in Midden- en Oost-Duitsland zijn eerder gemaakte goederenprognoses niet gehaald. Daar wordt de binnenvaart nu ook nog voor bestraft.” Ramsauer behandelt de transportmodi niet gelijkwaardig, aldus de bond verder. “In plaats van zich sterk te maken voor meer budget laat hij de binnenvaartinfrastructuur vervallen.”
BDB-directeur Jens Schwanen noemt het plan een ramp voor de binnenvaart en haar klanten. De BDB eist dat de verkeersminister zijn verantwoordelijkheid neemt. Het kan niet zo zijn, zo vindt Schwanen, dat er voor prestigeprojecten zoals de omstreden bouw van een ondergronds treinstation in Stuttgart wél geld is, terwijl de vaarwegen in grote delen van het land in verval raken. “De minister moet deze strategie opgeven en meer geld voor het onderhoud en de verruiming van de vaarwegen beschikbaar stellen. Als dat niet lukt, vinden wij dat ook alle spoor- en wegenprojecten opnieuw moeten worden beoordeeld.”
Afkeurend
De afgelopen week regende het in Duitsland boze en verontruste reacties op de plannen van minister Ramsauer. Volgens Schwanen zou men daar in het Duitse verkeersministerie van geschrokken zijn. “We zien kansen dat dit plan nog grondig aangepast wordt.”
De commissie financiën heeft Ramsauer opdracht gegeven zijn plannen tot april verder uit te werken. De oppositiepartijen reageerden afkeurend. Zo zei de verkeersexpert van de SPD, Uwe Beckmeyer: “We zullen niet toelaten dat hierdoor complete regio’s worden afgesneden van economische groei. Deze plannen leveren geen toekomstperspectief voor de vaarwegen.”
(Sarah De Preter)