De in april ingezette handhaving op het Merwedekanaal tegen schepen die langer dan de toegestane zeven dagen een ligplaats innemen, is voorlopig stopgezet. Dat blijkt uit het verweer van de Provincie Zuid-Holland in een rechtszaak die David Twigt van het ms Franto (en lid van de denktank van schippersvereniging ASV) had aangespannen nadat hij een proces-verbaal had gekregen.
Het lijkt erop dat de strenge controle helemaal worden stop gezet. In elk geval tegen de beroepsvaart.
Overvallen
De binnenvaart werd overvallen door de maximale ligduur van 7×24 uur en de strenge controles door de provincie, die het Merwedekanaal beheert. In de Proviciale Staten stelden SP, VVD, CDA, D66 en CU/SGP gezamenlijk vragen daarover. Het provinciebestuur antwoordde dat de handhaving juist bedoeld is ten gunste van de actieve beroepsvaart.
‘Het provinciaal vaarwegen- en ligplaatsenbeleid richt zich op het stimuleren en faciliteren van de doorgaande scheepvaart. Op het Merwedekanaal geldt al sinds lange tijd een algeheel ligplaatsverbod, waarbij de ligplaatsen met een ontheffing en de aangewezen ligplaatsvakken zijn uitgezonderd. Door het ligplaatsverbod creëren we op de vaarweg voldoende ruimte voor een vlotte en veilige doorvaart.’
‘Toezichthouders hebben tijdens hun routinevaart schippers in voorkomende gevallen gewezen op de geldende regels. Wij constateren dat er op het Merwedekanaal langdurig ligplaats wordt ingenomen door binnenvaartschepen die niet meer actief voor de binnenvaart worden gebruikt en de verbodsbepaling uit het verkeersbesluit overtreden.’
Aangepast
Naar aanleiding van de vragen en de protesten wordt de handhaving aangepast, belooft het provinciebestuur. ‘Om de beroepsvaart nog beter te faciliteren zullen wij de huidige regeling op het Merwedekanaal aanpassen. Actieve binnenvaartschippers kunnen daardoor voortaan langduriger ligplaats innemen dan de huidige 7 dagen conform het verkeersbesluit, zonder daarvoor een ontheffing te hoeven aanvragen. Er dient daartoe echter wel sprake te zijn van een beroepsmatige (aan het Merwedekanaal gerelateerde) noodzaak.’
Losse eindjes
Namens haar collega’s reageert Lies van Aels van de SP op de antwoorden. Ze is blij dat de ligtijden voor actieve binnenvaartschippers verruimd worden. ‘Desondanks zien de partijen nog wel wat open eindjes. ‘Het punt is echter dat veel schippers momenteel zonder werk zijn’, aldus Van Aelst. ‘Deze omstandigheid is in veel gevallen ook de reden dat er voor langer dan zeven dagen een ligplaats nodig is. Daarnaast is het aantal plaatsen voor langer verblijf ook om andere redenen te laag. Ze zijn namelijk ook nodig bij bijvoorbeeld ziekte, mantelzorg of een sterfgeval. Voldoende ligplaatsen voor langer dan 3 tot 7 dagen moet daarom een punt van aandacht zijn.’