Protest op Maasvlakte tegen vertragingen containerbinnenvaart

1
(foto Media-TV)

Schippers en operators in de containerbinnenvaart zijn de lange wachttijden en vertragingen in de zeehavens zat.  Vandaag, vrijdag 9 oktober, protesteerden meerdere schepen onder het motto “Trots op de binnenvaart’ op de Maasvlakte in Rotterdam. Ze blokkeerden korte tijd de Amazonehaven.

Het initiatief van deze zogeheten ‘congestietour’ kwam van Dubbelman Container Transport. Zes schepen van de operator die al lang op afhandeling liggen te wachten vroegen op die manier om aandacht te vragen voor de structurele vertragingen op enkele containerterminals. Andere schepen en containeroperators sloten daarbij aan.

Symbolisch en ludiek

Het gaat om “een containerbinnenvaartbreed probleem, dat door alle barge operators herkend en erkend wordt”, stelt LINc. Het samenwerkingsverband van de Vereniging Inland Terminal Operators (VITO) en het Centraal Bureau voor de Rijn- en Binnenvaart ondersteunt de congestietour. “Deze actie is bedoeld als een symbolisch en ludiek protest, waarbij de terminals en de veiligheid & vlotheid van het scheepvaartverkeer op geen enkele manier belemmerd zullen worden.”

Kind van de rekening

Er wordt al jaren gepraat over en gewerkt aan verbetering van de afhandeling in de Rotterdamse haven, maar zonder echte oplossing. LINc wijst op het onderliggende structurele probleem: “Er is onvoldoende structurele en specifieke afhandelingscapaciteit voor barges beschikbaar. In geval van allerlei verstoringen, in de containerlijnvaart of op de terminals zelf, is de binnenvaart daardoor steeds het kind van de rekening. Vertragingen zijn niet het probleem maar het symptoom.”

De actie van vrijdag 9 oktober is niet gericht tegen specifieke deepsea terminals. “Maar tegen het gehele ‘havensysteem’ dat de verstorende factoren faciliteert”, aldus LINc.

Haast is geboden

Het samenwerkingsverband voorziet extra problemen aangezien het komende half jaar aanzienlijke (herstel)volumes aan containers voor Rotterdam worden verwacht. “Haast is dan ook geboden. Wij roepen alle betrokken stakeholders (rederijen, terminals, Havenbedrijf, verladers, binnenvaartsector) daarom op om hun verantwoordelijkheid te (blijven) nemen en gezamenlijk actief te blijven werken aan structurele oplossingen.”

 

Article bottom ad

1 reactie

Laat een reactie achter

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.