De afgelopen week heeft het door de binnenvaart gesponsorde raceteam Pro Dutch Racing weer van zich doen spreken in Hockenheim, Baden-Württemberg (D).
Pro Dutch Racing kan terugkijken op een geslaagde NitrOlympX. Sportief gezien deed de Camaro geen stap verkeerd en bereikte Robert Joosten in een nieuw persoonlijk Europees record de halve finale van deze vierde wedstrijd van het FIA Europees Kampioenschap Pro Modified. 50 relaties en sponsors van het team waren getuige en genoten van een prachtig raceweekend en de unieke NitrOlympX-sfeer rond de Rico Anthes Quartermile van Hockenheim. “Een mooi weekend waarover iedereen die er bij was nog lang napraat”, was dan ook de terechte conclusie van Robert.
De NitrOlympX is meer dan zomaar de vierde ronde van het FIA Europees Kampioenschap Drag Racing. De fraaie entourage van de Rico Anthes Quartermile op de van de Formule 1 Grand Prix bekende Hockenheimring en het hele randgebeuren met als hoogtepunt de unieke Nightshow op zaterdagavond, maken dat de NitrOlympX met ruim 60.000 toeschouwers niet alleen de drukst bezochte wedstrijd op de Europese kalender is, maar daarop ook een bijzondere plaats inneemt.
De editie van dit jaar, de inmiddels 28ste in de lange historie van de Duitse race, spande in alle opzichten de kroon. Een goed geprepareerde baan, een soepel lopend programma, een spannend wedstrijdverloop en prachtig weer, maakten de uitvoering van 2013 tot één van de besten ooit.
Pro Dutch Racing paste wat dat betreft perfect in dit mooie plaatje. In de eerste kwalificatierun snelde Robert Joosten met zijn ’70 Camaro meteen naar een tijd van 6,11 seconden, op dat moment goed voor een tweede plaats in het sterk bezette Pro Modified veld. In de overige drie runs zat een verbetering van deze tijd er niet meer in, maar omdat de Pro Dutch Racing Camaro iedere run weer in een perfect rechte lijn de kwartmijl aflegde, kon het team toch meer dan tevreden op de kwalificaties terugkijken.
“De tweede run reden we op zeven van de acht cilinders en desondanks was de tijd 6,2 seconden. Dat had dus een lage 6,0 seconden moeten zijn. Daarna zijn we wat afstelling betreft de verkeerde kant op gegaan, waardoor we wat meer last kregen van wielspin. Maar desondanks rolden er nog twee kaarsrechte runs van 6,2 en 6,3 seconden uit de bus”, blikte Joosten op de kwalificatie terug.
In de kwartfinale van de eliminaties moest de Pro Dutch Camaro het op zondag opnemen tegen Bruno Bader, de runner-up in de titelstrijd van vorig jaar en onder alle omstandigheden een gevaarlijke tegenstander. Met een uitstekende reactietijd pakte Joosten echter bij de start al een paar meter voorsprong, om in 6,108 seconden zijn tegenstander kansloos te laten. Deze score betekende niet alleen de snelste tijd van het weekend, maar ook de beste tijd van Joosten ooit in Europa gereden. Voor de meegereisde fans, sponsors en relaties meer dan voldoende reden om op de tribune op de banken te gaan!
In de halve finale wachtte met Michael Gullqvist, de regerend Europees kampioen, een tegenstander van een nog zwaarder kaliber. In de wetenschap dat de Zweed al onder de 6-secondengrens was gedoken, moest Pro Dutch Racing een gokje wagen. Met opnieuw een snelle reactietijd was Joosten eerder weg, maar na een paar meter kon de baan het vermogen van de Pro Dutch Camaro niet meer houden. De achterbanden verloren grip en Joosten zag Gullqvist aan de horizon verdwijnen en een plaats in de finale veiligstellen.
“Voor de kwartfinale waren we teruggegaan naar de set-up van run één en dat werkte. Om Gullqvist te kloppen moesten we echter nog een stap maken en die bleek te groot”, aldus Joosten over de eliminaties, die net als bij de vorige race in Alastaro dus een mooie halve finaleplaats opleverden.
Maar niet alleen de halve finaleplaats stemde Joosten tevreden, vooral de progressie die opnieuw was geboekt en de manier waarop de Pro Dutch Camaro zich gedroeg, waren redenen voor blije gezichten binnen het team. “De Camaro is nu zoals die tijdens de testritten in Amerika begin dit jaar was. De auto loopt rustig, blijft ook bij tyreshake of wielspin recht, laat zich perfect sturen en is zo uitgebalanceerd dat je iedere kleine wijziging ook meteen merkt. Daarnaast loopt de motor fantastisch. Er zit nog zoveel meer vermogen in. Het is nu stapje voor stapje naar de juiste set-up toewerken waardoor het extra vermogen ook in snelheid wordt omgezet. Als de omstandigheden bij de volgende wedstrijd op Tierp Arena goed zijn, kan er zomaar 0,1 seconde van de tijd af. Daarnaast zijn ook de reactietijd weer goed.
We staan nu op een zesde plaats in het FIA Europees Kampioenschap en willen de top vijf in”, aldus een alweer strijdvaardige Joosten. Maar de NitrOlympX was voor Pro Dutch Racing uit meer dan alleen sportief oogpunt een geslaagd evenement. Het is inmiddels een traditie geworden dat relaties en sponsors van het team de wedstrijd in Hockenheim bijwonen en met rond de vijftig genodigden was dat dit jaar niet anders. Niet alleen genoot het gezelschap van de races en de prestaties van Pro Dutch Racing, daarnaast konden de werkzaamheden van het team voortdurend van nabij worden gevolgd en werd ook de inwendige mens niet vergeten. Hoogtepunt was dat één van de relaties bij het opwarmen van de ’70 Camaro in de auto mocht plaatsnemen en de kracht van de kleine 3.000 pk niet alleen kon horen, maar ook voelen. Een ervaring die niet snel vergeten zal worden.
Tijd om lang na te genieten is er niet. Van 23 tot en met 25 augustus staat alweer de volgende ronde van het FIA Europees Kampioenschap op het programma. Pro Dutch Racing komt dan in actie op het Zweedse Tierp Arena.
Na twee opeenvolgende halve finaleplaatsen mikt Pro Dutch Racing tijdens de Scandinavian Internationals op nog meer. Als de omstandigheden goed zijn, ligt ook een verbetering van het persoonlijk record op deze supersnelle en fraaie baan binnen de mogelijkheden. Met maar liefst 32 Pro Mods aan de start wordt de Zweedse wedstrijd een meer dan interessante krachtmeting.