- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuwsPolitieke zorgen om problemen en blokkades

Politieke zorgen om problemen en blokkades

- Advertentie -

Delen

De Nederlandse politiek maakt zich steeds meer zorgen over de problemen in de binnenvaart. Zowel Farshad Bashir van de SP als Carla Dik-Faber van de ChristenUnie stelden in de Tweede Kamer schriftelijke vragen aan minister Schultz van Haegen van Infrastructuur & Milieu.

Bashir wil van de minister weten hoe het kan dat zij meermaals in de Tweede Kamer aangaf “dat het verbod om onder de kostprijs te varen niet mogelijk is binnen de richtlijnen van de EU, terwijl de staatssecretaris van België dit wel op korte termijn lijkt te kunnen invoeren”. Hij vraagt Schultz of ze het net als zijn partij nu wel verstandig vindt om ook in Nederland een dergelijk verbod in te voeren. “Zo ja, op welke termijn kunnen we dit verwachten. Zo nee, wat is hier dan de reden van?”

Blokkades
Dik-Faber wil vooral dat Schultz van Haegen blokkades voorkomt of beëindigt. “Zal u direct optreden tegen eventuele blokkades in Nederland, om de vrije doorvaart van andere binnenvaartondernemers te garanderen? Zo nee, waarom niet?”

 

Bij de Volkeraksluizen zijn ook schepen verzameld. Meermaals ging de afgeloepn dagen het verhaal dat zij de doorvaart zouden blokkeren. (foto Johan de Witte)

Ze vraagt ook of de analyse die de Binnenvaart Branche Unie de minister maandag 22 april aanbood, voor haar voldoende onderbouwd is “om samen met België en mogelijk Duitsland over te gaan tot het aanmelden van een structurele crisis overeenkomstig Richtlijn 1996/75/EU? Zo nee, welke gegevens heeft u hiervoor nog nodig en op welke termijn heeft u het dossier afgerond om de crisis in de binnenvaart aan te melden bij Europa?”

Opleg- of stillegregeling
Het Kamerlid van de ChristenUnie wil ook weten hoe het staat met de door Schultz van Haegen toegezegde studie naar de transparantie van de rol van tussenpersonen: is die inmiddels gestart “en wanneer verwacht u de resultaten? Is het mogelijk dit onderzoek te versnellen?”
Dik-Faber kijkt ook al verder: “Bent u bereid indien de crisisaanmelding slaagt een actieve rol op te pakken om samen met de sector met de banken te onderhandelen om te komen tot de financiering van een sloopfonds? Bent u bereid indien de crisisaanmelding slaagt en de sector met een voorstel voor een opleg- en/of stillegregeling komt de sector te begeleiden in het NMA-proof maken van dit voorstel? Welke maatregelen neemt u verder om ondernemers in de geplaagde binnenvaartsector perspectief te bieden?”

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -