Het lokale bedrijfsleven heeft serieuze plannen om in Waalwijk, ten noorden van bedrijventerrein Haven Zeven, een nieuwe containerterminal te realiseren. Het gaat onder andere om projectontwikkelaar Roozen Van Hoppe, Regionaal Overslag Centrum Waalwijk en Versteijnen, een transportbedrijf dat al een containerterminal in Oosterhout heeft.
De bedrijven hebben aangegeven de containerterminal grotendeels zelf te willen financieren. Bijkomend voordeel van deze locatie (buiten de sluis van Waalwijk, zoals de plaatselijke D66-fractie vorig jaar voorstelde) is dat de prijzige verbouwing van de te kleine sluis en de gemeentehaven dan niet meer nodig is. Dat zou minimaal 20 miljoen euro gaan kosten.
Verbinding
De initiatiefnemers hebben de intentie een kade van 300 meter te bouwen. Er kunnen dan ook binnenvaartschepen met een lengte tot 110 meter afmeren, de maximale lengte om op de Maas te mogen varen. Door de verouderde sluis kunnen alleen schepen met een maximale lengte van 85 meter. Aangezien ook de gemeentehaven te smal en ondiep is voor grotere schepen, zien de bedrijven het als een enorme kans de hoeveelheid goederen die over water naar en van in Waalwijk wordt vervoerd te verdubbelen.
De bal ligt nu bij de gemeente Waalwijk. Het is nog geen gelopen koers. Een rechtstreekse verbinding tussen de Bergsche Maas en het Zuiderkanaal ontbreekt namelijk nog en er moet nog worden gesproken met grondeigenaren en het waterschap.
Diverse politieke partijen binnen de gemeente zien het plan echter als een mooie én snelle kans om Waalwijk op het regionale vervoersnetwerk aan te sluiten. Ook voor de binnenvaart zou het een positieve impuls zijn.
(Jan Hoek)