Bij de beslissing om relingen aan boord van binnenschepen verplicht te stellen, lijkt het protest van de Nederlandse delegatie kansloos. De andere landen hebben geen problemen met het voorstel van de CCR.
De Nederlandse organisaties zijn echter unaniem van mening dat het veel effectiever zou zijn als alle bemanningsleden uitgerust zijn met zwemvesten. Europarlementariër Peter van Dalen heeft vandaag schriftelijke vragen gesteld aan Europees Transportcommissaris Kallas over dit onderwerp. Van Dalen: “Om de veiligheid in de binnenvaart te verbeteren wordt nu vooral gedacht aan het verplicht stellen van relingen op schepen. Dat kan goed werken, maar misschien is het verplicht dragen van reddingsvesten net zo effectief en veel voordeliger. Voordat een definitief besluit wordt genomen wil ik wel dat er goed is nagedacht.."
Momenteel wordt in een samenwerkingsverband van de Europese Commissie en de Centrale Commissie voor de Rijnscheepvaart, de zogenoemde Joint Working Group, gesproken over de verbetering van de veiligheid in de binnenvaart. Centraal staat de vraag of relingen op schepen een toegevoegde waarde hebben voor de veiligheid. Van Dalen: “Relingen op binnenvaartschepen mogen wat mij betreft verplicht worden gesteld als de effectiviteit ervan is vastgesteld in een heldere en gedegen analyse. Mijn voorstel aan de Europese Commissie is eerst een zogenoemde "impact assessment" uit te voeren, en dan op basis van argumenten een besluit te nemen.”
Efficiënt
Van Dalen, Vicevoorzitter van de Transportcommissie van het Europees Parlement, is er voor de veiligheid aan boord te verbeteren. Verdrinking is een belangrijke doodsoorzaak bij ongevallen in de binnenvaart. Van Dalen: “Gelukkig is de binnenvaart een veilige vervoerssector, maar jaarlijks komen in Europa meerdere opvarenden door verdrinking om het leven. Het kan dus beter, dat ben ik eens met die Working Group. Maar ik vraag de Europese Commissie niet alleen te kijken naar relingen aan boord, maar juist ook alternatieven te onderzoeken. Ik denk aan het verplicht dragen van reddingsvesten (op straffe van boete), eventueel in combinatie met ‘lifelines’ die standaard gebruikt worden in de zeilsport.”