Het is weekend en heerlijk weer. Je hebt zin om erop uit te gaan. Nee, niet naar de stad op zoek naar een nieuwe handtas of heuptas, maar lekker erop uit met de boot. Helaas krijg je onderweg pech. Je weet niet wat te doen met als gevolg dat je een hele poos ronddobbert.
Er is duidelijk iets mis met een onderdeel van je boot waardoor je geen kant meer op kan. Je pakt je telefoon uit je schoudertas, maar wie moet je eigenlijk bellen?
Breng eerst jezelf in veiligheid
Je krijgt de boot echt niet meer aan de praat. Je kan proberen om te seinen naar boten in de buurt. Echter de kans is groot dat diegene ook niet weet hoe je het probleem op moet lossen. Het verstandigste is om contact op te nemen met de Kustwacht of een reddingsdienst. Zorg er eerst voor dat jezelf veilig bent. De reddingsdienst bellen kan daarna.
Beleidswijziging KNRM
Vanaf augustus 2020 is het niet meer zo dat je sowieso hulp krijgt van de Koninklijke Nederlandse Redding Maatschappij (KNRM). Dat komt door een beleidswijziging van de Kustwacht. De Kustwacht beoordeelt hoe hoog de nood is en mobiliseert de KNRM pas als er personen in het gevaar zijn. Voorheen schakelde de Kustwacht automatisch de KNRM in. Ook als het bijvoorbeeld ging om een defect aan je motor. De KNRM hielp gewoon iedereen, ongeacht het probleem.
Hoog uurtarief
Maar het kwam voor dat commerciële reddingdiensten veel sneller ter plaatse waren dan de KNRM. Dat komt omdat die partijen mee kunnen luisteren naar het communicatiesysteem van de KNRM. Het verschil met een commerciële partij is dat die meteen een hoog uurtarief van zo’n 200 euro in rekening brengt. Ben je goed verzekerd? Dan is dat niet zo erg. De factuur kan je declareren bij je verzekering. Zo niet, dan heb je dubbelpech en wordt het een duur grapje.
Eerst vragen beantwoorden
Wanneer je nu in nood bent, meld je dat nog steeds bij de Kustwacht. Verschil is dat je nu een aantal vragen krijgt voordat er hulp komt. De medewerker van de Kustwacht kan aan de hand van de informatie die jij hem geeft bepalen wat er moet gebeuren.
Ben je zelf of is je bemanning in gevaar? Dan komt de KNRM. Je wordt gratis geholpen, maar krijgt nadien wel het verzoek om donateur te worden.
Lijst met hulpverleners
Ben je zelf of is je bemanning niet in gevaar? Dan krijg je het verzoek om contact op te nemen met een maritiem hulpverlener. Op de website van de Kustwacht vind je een lijst met hulpverleners en contactgegevens. Zo’n hulpverlener kan helpen bij bijvoorbeeld een plant in je schroef, maar ook wanneer er een storing is met je motor. Mocht het probleem niet ter plaatse opgelost kunnen worden dan kan het nodig zijn dat je boot wordt gesleept.
Uiteraard hoop je dat je nooit last krijgt van pech en helemaal niet als je midden op het water bent. Het is fijn om te weten dat er genoeg reddingsdiensten zijn die je zo snel mogelijk kunnen helpen om je vakantie of tochtje op het water voort te zetten.
Vaarzeker biedt inmiddels ook hulpverlening en pechhulp op abonnementsbasis aan. Dan weet je vooraf hoeveel het gaat kosten. Er zelfs hulp op de binnenwateren, waar geen kustwacht of KNRM zit.
Gelukkig komt de KNRM nog steeds bij hulpverlening en pechhulp als er geen spoed is. Alleen moet er nu contact gezocht worden met het KNRM Helpt Assistentiecentrum.
Hulp is nog steeds kosteloos voor de hulpvrager zoals ook het geval is bij noodsituaties. Er is geen duur abonnement voor nodig zoals bij andere partijen wel het geval is.