Ovet neemt nieuwe kade in gebruik

0

Op 21 juni heeft F. Schulz, VP Chief Procurement Officer van Arcelor Mittal, de nieuwe kade van Ovet in de Kaloothaven in Vlissingen-Oost officieel geopend. Met het in gebruik nemen van deze kade vergroot Ovet zijn op- en overslagcapaciteit in Vlissingen-Oost en wordt de positie van de Zeeuwse haven als bulkhaven versterkt. Arcelor Mittal is meerderheidsaandeelhouder van Ovet.

(foto Zeeland Seaports)

De nieuwe kade van Ovet vervangt de vroegere binnenvaartkade van 400 meter, die vanwege beperkte diepgang niet meer voldeed. Daarmee beschikt Ovet nu over een diepzeekade van 650 meter lengte en daarnaast een zeekade die 310 meter lang is. Bovendien heeft de diepzeekade een scheepsdiepgang van 16,50 meter en is hij geschikt te maken voor een diepgang tot 17,50 meter.
Met de nieuwe kade kan Ovet gelijktijdig twee Capesize-schepen en één Panamax-schip behandelen. Daarnaast heeft Ovet circa 1,5 hectare nieuw terrein in gebruik genomen, waardoor het bedrijf extra op- en overslagcapaciteit heeft gekregen.

Importkolen
De kade is in opdracht van Zeeland Seaports ontworpen door Raadgevend Ingenieursbureau Lievense, dat tevens de begeleiding van de uitvoering voor zijn rekening heeft genomen. Aannemingsbedrijf Ballast Nedam tekende voor de realisatie van de kade.
Zeeland Seaport is in juni 2011 gestart met de voorbereidingen voor de bouw. In maart 2012 is het project afgerond. Het nieuwe terrein is gefaseerd opgeleverd aan Ovet; in december 2011 werd de eerste 125 meter kade al in gebruik genomen.
Met de nieuwe kade is Ovet in staat meerdere schepen tegelijk te behandelen en zo in te spelen op de groeiende vraag naar importkolen in Duitsland als gevolg van het sluiten van de Duitse kerncentrales en kolenmijnen (tot 2018).

Zeeland Seaports
Voor Zeeland Seaports is Ovet vanaf het begin een belangrijke klant. Zowel in Vlissingen-Oost als Terneuzen speelt het overslagbedrijf een belangrijke rol in de overslag van droge bulk zoals mineralen, ertsen en vaste brandstoffen en de behandeling van biomassa.Deze producten worden ondermeer afgenomen door de elektriciteits- en staalindustrie.
Zeeland Seaports is met zo’n 35 miljoen ton overslag de derde haven van Nederland. Droge bulk vormt met ruim dertig procent een belangrijk onderdeel van deze overslag.

Article bottom ad

Laat een reactie achter

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.