De overslagstijging van de Amsterdamse havens in 2019 is toe te schrijven aan een sterke groei in export naar niet-traditionele regio’s, zoals Azië en het Zwarte Zee-gebied. Naar verwachting is deze groei niet structureel.
Samen met andere havens in het Noordzeekanaalgebied kwam de totale overslag in 2019 uit op 105 miljoen ton tegen 101,8 miljoen ton in het jaar daarvoor.
Energieproducten
Amsterdam heeft een nieuw recordoverslag geboekt met 86,3 miljoen ton, met een stijging van 6 procent. Volgens Port of Amsterdam zijn de hoge cijfers vooral te danken aan meer overslag van energieproducten, zoals kolen. Maar met de sluiting van Hemwegcentrale 8 is een groot kolenpakket in Amsterdam komen te vervallen en dus ziet de gemeente geen toekomstige structuur in de groei.
De import in de Amsterdamse haven steeg in het afgelopen jaar met 5,7 procent tot 53,2 miljoen ton. De export groeide met 5,5 procent tot 33,6 miljoen ton.
Toegevoegde waarde
De overslag van olieproducten (+5 procent), droge bulk (+6 procent), containers (+12 procent), Ro/Ro (+17 procent), chemische producten (+3,4 procent) en bouwmaterialen (+2,4 procent) zijn de grootste stijgers. De hoeveelheid agriproducten daalde vorig jaar met 5 procent en overige general cargo – waaronder projectlading – daalde met 35 procent ten opzichte van 2018.
Koen Overtoom, CEO van Port of Amsterdam, zegt: “Naast overslag vinden we onze toegevoegde waarde belangrijk. Deze bedraagt 7 miljard euro en geeft weer wat de haven voor stad en regio betekent op het gebied van onder meer werk en innovatie. De Amsterdamse haven levert energie voor de Metropool Regio Amsterdam en ondersteunt het stadsbestuur in zijn ambitie om in 2050 volledig circulair te zijn.”