Op 1 augustus is het grootste deel van de activiteiten van Mammoet Maritime BV en Mammoet Maritime GMBH (Duitsland) ondergebracht bij HEBO. Die dag werden de officiële stukken daarvoor ondertekend. De overname levert HEBO extra personeel, nieuw materieel, drie extra locaties en een uitbreiding van de activiteiten op. De HEBO-directie ziet daarin ‘een serieuze kans voor verdere expansie’.
De HEBO-vlag wappert op een schip van Mammoet.
Met de overname is het aantal personeelsleden en bedrijfslocaties van HEBO Maritiemservice flink gegroeid. Directeur Wiebbe Bonsink: ‘Ons personeelsbestand is in één klap uitgebreid met zo’n dertig personeelsleden. Dit betreft voornamelijk nautisch en uitvoerend personeel. Daarnaast hebben we er drie extra locaties met kades bijgekregen. Zo beschikken we nu over een locatie inclusief kantoor in Lelystad, een locatie in Schiedam en een locatie in Mülheim (Duitsland). Vooral de vestiging in Duitsland is een grote aanwinst als het gaat om het versterken van onze positie als euregionale dienstverlener!’
Offshore
In combinatie met de bestaande locaties in Rotterdam en Zwartsluis heeft HEBO Maritiemservice nu vijf bedrijfslocaties, met twee aanvullende steunpunten in Dordrecht en de Europoort. Ook de vloot is met de overname gegroeid.
Mededirecteur Gerrit Bonsink, de jongere broer van Wiebbe, vertelt: ‘Ons materieel is uitgebreid met een multicat, vijf sleep- en duwboten, een 250 tons-kraan, negentien dekschuiten en pontons, een aantal kleinere werkboten en zes drijvende bokken en kraanschepen. Drie van deze kraanschepen hebben een hijscapaciteit van 300 ton.’
Er zitten zes zeegaande objecten tussen. ‘Dat betekent dat niet alleen onze capaciteit is gegroeid, maar dat we ook meer offshore-werkzaamheden kunnen uitvoeren.’
Brug in Servië
Volgens beide broers liggen de eerste grote opdrachten al op de plank. ‘Mammoet Maritime BV en Mammoet Maritime GMBH hadden reeds een goed gevulde orderportefeuille met interessante projecten. Zo mogen we binnenkort in onderaanneming van Mammoet Europe een brug in Servië plaatsen, een transport uitvoeren naar Schotland, meewerken aan de plaatsing van de nieuwe Botlekbrug en windturbines installeren op het IJsselmeer. Ook vanuit onze bestaande klantenkring stromen de opdrachten voor de nieuwe vloot al binnen. Een betere start kunnen we ons niet wensen.’