Overijssel profiteert van 55 parels

0

Provincie Overijssel wil het beheer van de vaarwegen in de provincie in de toekomst slimmer, efficiënter en goedkoper organiseren. Om zelf niet opnieuw het wiel uit te hoeven vinden, riep de provincie begin dit jaar op om ideeën voor het vaarwegbeheer in te dienen. Dit leverde 55 ‘parels’ op.

“Water is erg belangrijk voor Overijssel, zowel voor recreatief gebruik als voor de transportsector”, verklaart woordvoerder Petra Timmer van de Provincie. Overijssel bedacht dat het slim zou zijn om te gaan ‘winkelen’ bij andere overheden en instanties die ook vaarwegenbeheer uitvoeren.

Kennis delen
Dit leverde ‘parels’ op, die zich inmiddels bewezen hebben van andere provincies, diverse afdelingen van Rijkswaterstaat, het Scheepvaartverkeerscentrum, Kaap en stichting Watertaxi. Het gaat om slimme, bijzondere of innovatieve oplossingen voor het beheer van vaarwegen.
Overijssel stelt de ‘parels’ ook beschikbaar aan andere vaarwegbeheerders, zoals Rijkswaterstaat en andere provincies. Timmer: “Door kennis te delen kan het beheer van vaarwegen effectiever en goedkoper georganiseerd worden. Door kennis te delen en van elkaar te leren neemt de kwaliteit van de dienstverlening aan de vaarweggebruikers toe, terwijl het ook nog eens kostenbesparend is.”

Kostenbesparend
Timmer noemt vijf ‘parels’ als meest effectief en kostenbesparend in het geval van de Provincie Overijssel. In de eerste plaats betreft dit onderhoud op basis van de functionaliteit, een tip van Rijkswaterstaat. RWS wist de kosten van het onderhoud aanzienlijk terug te dringen door de focus op de functionaliteit van de onderhoudselementen te leggen. Zo krijgen oevers en bruggen in vaarwegen die veel gebruikt worden hogere onderhoudseisen dan voorzieningen in vaarwegen die minder gebruikt worden.
Van Provincie Friesland hoorde Overijssel dat die provincie al jaren succesvol samenwerkt met 21 Friese gemeenten aan hoogwaardige recreatieve ligplaatsen. Samenwerken bij het onderhoud en beheer van voorzieningen draagt bij aan een hogere kwaliteit voor de gebruiker en lagere kosten voor de beheerder.

App voor vaarweggebruikers
Ten derde wil Overijssel een app voor de mobiele telefoon ontwikkelen met informatie voor vaarweggebruikers over onder meer beschikbare ligplaatsen en toeristische attracties. Hiermee is de informatie altijd actueel, gemakkelijk te updaten, centraal te vinden en eenvoudig te installeren, zonder aanschaf van dure middelen als informatieborden.
In de vierde plaats wil Overijssel – net als RWS – scherpe prestatieafspraken met opdrachtnemers als uitgangpunt voor onderhoudscontracten. Hierbij komt de verantwoording van de levering van de prestatie in handen van de opdrachtnemer. Timmer verwacht dat Overijssel hiermee bovendien bespaart op kosten.

Digitaal Loket Bijzonder Transport
Tenslotte wil Overijssel overgaan op snelle en eenvoudige digitale vergunningverlening. Het Digitaal Loket Bijzonder Transport, een project van het Scheepvaartverkeerscentrum van Rijkswaterstaat, zorgt ervoor dat de vergunningverlening voor bijzonder transport gedigitaliseerd, vereenvoudigd en versneld is. Andere vaarwegbeheerders kunnen zich bij het Digitaal Loket aansluiten, zodat schippers niet meer per vaarwegbeheerder een aparte vergunning per beheergebied hoeven aan te vragen.

(Jan Johan ten Have)

Article bottom ad

Laat een reactie achter

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.