Havenbedrijf Rotterdam en het ministerie van I&M moeten ingrijpen om de congestie en vertragingen op de containerterminals aan te pakken. Daarom vraagt de Europese Binnenvaart Unie (EBU).
De vertragingen kunnen oplopen tot vijf dagen. De containerbinnenvaart ondervindt al jaren problemen door ongelijke behandeling in zeehavens, met name in Rotterdam, stelt de EBU. “Ten gevolge van deze congestie lijdt deze sector al jaren enorme financiële verliezen en boet aan betrouwbaarheid in waardoor goederenstromen verschuiven naar andere modaliteiten, met name het wegvervoer.”
De EBU roept het Havenbedrijf en het ministerie van Infrastructuur & Milieu op om een regierol op zich te nemen en bij te dragen aan oplossingen op korte en lange termijn. Dat moet de problemen ook in de toekomst voorkomen. Pogingen van de binnenvaart zelf om met de zeehaventerminals afspraken te maken over een snellere afhandeling bleven zonder resultaat.
Geen verbeteringen
“Sinds jaren is de binnenvaart in overleg met de betrokken terminals om aan oplossingen voor het probleem te werken. Helaas blijken de oplossingen telkens van tijdelijke aard en dragen niet bij tot een structurele verbetering van de situatie. De structurele aard van deze congestie vraagt thans om structurele aanpak”, aldus de EBU.
Niet alleen het imago van de binnenvaart staat op het spel, stelt de binnenvaartorganisatie, maar ook het imago van Nederland en de Rotterdamse haven. “Beiden hebben zich gecommitteerd aan het realiseren en behalen van bepaalde emissie doelstellingen, ten gevolge waarvan 45 procent van de containers in de haven via binnenschepen vervoerd zouden moeten worden. Gezien de aanhoudende problematiek van congestie worden deze doelstellingen niet gehaald en vindt er een negatieve modal shift van de binnenvaart naar de weg plaats.”
Steeds grotere pieken
Het wordt alleen maar erger, vreest de EBU. “De ontwikkelingen in de mondiale scheepvaart zullen in de toekomst tot steeds grotere pieken leiden, en daarmee tot een toename van congestie. Daarom bepleiten wij structurele congestiemaatregelen zodat er ook in piektijden adequate afhandelcapaciteit voor de containerbinnenvaart beschikbaar is.”
Binnenvaartschepen hebben een achtergestelde positie op de terminals. Zeeschepen gaan voor. De EBU verlangt een gelijkwaardige behandeling, zodat het vervoer naar het achterland verbetert. Alleen zo kan een eind worden gemaakt aan de miljoenenschade voor de binnenvaart en voor verladers. Diverse binnenvaartcontaineroperators kondigden deze maand congestietoeslagen aan, die voor de Rijn variëren van 19,50 tot 25 euro per container.