- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuws“Opheffen van de CBOB buiten de orde”

“Opheffen van de CBOB buiten de orde”

- Advertentie -

Delen

De ondertekening van het BBU-lidmaatschapscontract. Vlnr Henk van der Velde (secretaris CBOB), Eddy Bilder (voorzitter CBOB), Roland Kortenhorst (voorzitter BBU) en Iza Lindhout (vicevoorzitter CBOB).

De CBOB wil zich absoluut niet opheffen, niet omdat het nu opgaat in de Binnenvaart Branche Unie en ook niet voor het transitieproces. Dat was een duidelijk boodschap van de (vertrekkend) voorzitter Eddy Bilder, maandagmiddag bij de CBOB-jaarvergadering.

“Opheffen van de CBOB is buiten de orde”, aldus Bilder in zijn jaarrede. “Voor ons als levensbeschouwelijke organisatie, wij kunnen niet ondergaan in een organisatie waarin onze naam niet wordt genoemd.” Nog geen half uur later ondertekende hij namens de CBOB het lidmaatschapscontract van de Binnenvaart Branche Unie, samen met BBU-voorzitter Roland Kortenhorst. In die overeenkomst wordt overigens het bestuur wel mandaat gegeven om ook namens de leden van de CBOB te spreken. Het transitieproces – waarin de verschillende organisaties streven naar één organisatie te vormen, is bepaald geen gelopen race, bleek bij de jaarvergadering. Er zijn nog steeds veel twijfels over of wel in één organisatie samen kan worden gegaan met bevrachters en andere logistiek dienstverleners. “We moeten daarvoor waken”, aldus Bilder, die voorts zei de leden positief te adviseren over de blauwdruk voor een nieuwe organisatie die vorige week werd aangeboden door de Werkgroep De Korte.

“De krachten bundelen is noodzakelijk”, vindt ook Corien Wortmann, spreker bij de CBOB-jaarvergadering, die als Europarlementariër aan de CBOB wat achtergronden meegaf over de noodzaak van het behoud van de euro voor Europa en ook voor de binnenvaart. “We moeten naar herstel van het vertrouwen, want dat is nog nooit zo laag geweest.”

Een oude bekende in het forum bij de CBOB-jaarvergadering. Willem de Ruiter heeft er al ’twintig jaar in de zeevaart’ opzitten, maar intussen is hij consultant scheepvaart, ook voor de binnenvaart, want deze schipperszoon was beleidsambtenaar bij de Europese Commissie in 1989 en was toen de architect van de sloop- en saneringsregeling. “Verdeeldheid in de binnenvaart is een perfect excuus om niets te doen”, vertelde Willem de Ruiter. Achter hem de andere twee leden van het forum, Corien Wortmann en Arthur de Bot van de ING Bank.

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -