De haven van Hamburg is toegetreden tot het Bündnis Elbe-Seitenkanal, een samenwerking tussen de deelstaat Nedersaksen, steden, havens en verladers die zich sterk maken voor de bouw van een nieuwe sluis op het Elbe-Seitenkanaal bij Lüneburg.
Die sluis is nodig om de binnenvaartontsluiting van de Hamburgse haven te verbeteren. In het directe achterland van de haven vormt de scheepslift Scharnebeck op het Elbe-Seitenkanaal een knelpunt. De lift heeft regelmatig last van technische storingen en is te klein voor schepen van 110 meter lang.
Politiek signaal
De bondsregering wil de scheepslift pas vervangen nadat ze het einde van haar technische levensduur heeft bereikt, in 2052. Als alternatief pleit het bedrijfsleven voor de bouw van een 225 meter lange nieuwe sluis. Onlangs stelde de bondsregering extra geld ter beschikking om de plannen te voltooien. Duitsland kan Europese subsidies krijgen voor de bouw van de sluis.
Daarvoor moet het project wel worden opgenomen in het nieuwe Bundesverkehrswegeplan van de Duitse regering en dat is nog niet gebeurd. Het is positief voor de binnenvaart dat nu ook de haven van Hamburg zich sterk maakt voor de komst van de sluis. Olaf Lies, minister van Economische Zaken in Nedersaksen, noemt dit een belangrijk politiek signaal.
De binnenvaartoverslag in de haven van Hamburg is in de eerste helft van het jaar met 16% gegroeid. Bij de scheepslift in Scharnebeck passeerde vorig jaar meer dan 10 miljoen ton goederen. De lift heeft daarmee haar capaciteitsgrenzen bereikt.
tekst: Sarah De Preter
foot: WSA Uelzen