De Waterpolitie uit Lelystad heeft op het Markermeer de schipper van een duwstel bekeurd voor verschillende overtredingen, waaronder bemanningstekort en het vervoeren van afval zonder het verplichte VHIB-nummer.
Het duwstel viel de Waterpolitie op omdat de voorste duwbak sterk voorover lag. Volgens de schipper waren de twee duwbakken geladen met afvalwater van de elektriciteitscentrale Lelystad en was die lading bestemd voor Moerdijk. Er was geen ladingdocument aan boord waaruit de agenten konden opmaken wat de lading precies was.
De bemanning bestond uit twee personen in plaats van de voorgeschreven drie; de stuurman ontbrak. De schipper kwam ook niet voor op de lijst van vervoerders die afvalstoffen mochten vervoeren. Sterker nog: de schipper had er nog nooit van gehoord. Voor deze overtredingen is door de Waterpolitie proces-verbaal opgemaakt.
Wat verder opviel is dat het afvalwater in gewone open duwbakken vervoerd werd en niet in tankduwbakken. De lading was onstabiel en vereiste van de schipper nogal behoedzaam varen om de lading ‘rustig’ te houden. De Waterpolitie lichtte de IVW en Rijkswaterstaat in over het transport. Het duwstel mocht zijn reis van Rijkswaterstaat voortzetten onder de voorwaarden dat de bakken naast elkaar werden gekoppeld en de luikenkappen zoveel mogelijk dicht werden gemaakt. IVW zoekt uit of dergelijke transporten gelet op de veiligheid wel gewenst zijn.