Voor de tweede week op rij zijn de wereldwijde olieprijzen gedaald. De neerwaartse trend werd ondersteund door een sterkere dollar en de gematigde import van China. Een sterker wordende dollar maakt het handelen in olie met andere valuta’s minder aantrekkelijk, waardoor de vraag op wereldwijde basis licht afnam.
Ook nam de vraag bij s ’werelds grootste olie-importeur, China, af door een langzamer dan verwachte economische groei. De economie van het land daalde in het tweede kwartaal van dit jaar met 4,7 procent.
Brent Crude sloot de week af met een prijs van $84,28 per vat, een verlies van 1 procent op weekbasis. WTI (West Texas Intermediate) eindigde de week met een daling van 0,8 procent tot een prijs van $82,19 per vat.
De prijzen werden afgelopen week nog wel ondersteund door een groter dan verwachte daling van de Amerikaanse voorraden. Een lagere olievoorraad en een mogelijke verlenging van de productiebeperkingen door de OPEC+ leden kunnen prijzen op middellange termijn verder ondersteunen. Verder daalde het aantal actieve boorinstallaties in de Verenigde staten naar een totaal van 477 (-1).
ARA
De vrachttarieven in de ARA hebben op weekbasis een daling laten zien. De vraag naar olie en transport nam sterk af, waardoor marktspelers genoodzaakt waren om concurrerender prijzen voor hun schepen aan te bieden. Ondanks de lagere vrachttarieven blijft de vraag naar transport minimaal, wat heeft geleid tot een sterke toename in de vrije scheepscapaciteit in het ARA-gebied.
De productvoorraden in de regio zijn goed aangevuld waardoor de verwachting is dat de vraag naar transport en product op korte termijn niet snel zal stijgen. Enkele marktspelers proberen hierdoor hun vloot in te delen op timecharter-basis, maar met een dalende markt blijkt dit ook een uitdaging. De meeste marktspelers verwachten hierdoor lagere vrachttarieven in de komende weken.
Rijn
Op de Rijn lieten de vrachten eveneens een daling op weekbasis zien. De vraag naar olie en transport was de afgelopen weken al minimaal door de huidige wereldwijde marktsituatie (backwardation: de huidige prijs is hoger dan die voor levering in de toekomst).
Met de huidige waterstanden kunnen schepen vol afladen naar vrijwel elke aan de Rijn gelegen haven, waardoor de vraag naar schepen minimaal blijft. Nu de schepen moeilijker naar ARA kunnen uitwijken voor opdrachten, kan de markt de komende week neerwaartse druk blijven ondervinden.
Weekoverzicht tankvaarttarieven – 22 juli 2024
ARA 1.500-8.000 ton (prijs per ton) |
gemiddeld | laagste tarief | hoogste tarief |
vletwerk | €2,37 | €2,25 | €2,60 |
Rotterdam-Antwerpen/Amsterdam | €3,36 | €3,25 | €3,60 |
Antwerpen-Amsterdam | €4,40 | €4,40 | €4,60 |
Vlissingen-Antwerpen | €3,93 | €3,70 | €4,05 |
Vlissingen-Rotterdam | €4,48 | €4,30 | €4,60 |
Vlissingen-Amsterdam | €5,37 | €5,10 | €5,60 |
Gent-Vlissingen | €4,46 | €4,00 | €4,60 |
Gent-Antwerpen | €4,61 | €4,30 | €4,90 |
Gent-Rotterdam | €4,96 | €4,75 | €5,10 |
Gent-Amsterdam | €5,81 | €5,50 | €5,95 |
Rijn 0 – 3.000 ton (prijs per ton) | gemiddeld | laagste tarief | hoogste tarief |
Duisburg | €8,50 | €8,00 | €9,00 |
Dortmund | €11,50 | €11,00 | €12,00 |
Keulen | €11,30 | €10,80 | €11,80 |
Koblenz | €13,64 | €13,14 | €14,14 |
Frankfurt | €14,20 | €13,70 | €14,70 |
Mannheim | €14,66 | €14,16 | €15,16 |
Karlsruhe | €15,13 | €14,63 | €15,63 |
Straatsburg | €15,75 | €15,25 | €16,25 |
Bazel EUR | €16,02 | €15,52 | €16,52 |
Bazel CHF | 15,50 CHF | 15,00 CHF | 16,00 CHF |
Door Emiel de Barbanson van Spotbarge, specialist in vrachttarieven voor de binnenvaart.