- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuwsNVB gaat verder met Binnenhavenmonitor

NVB gaat verder met Binnenhavenmonitor

- Advertentie -

Delen

De Nederlandse Vereniging van Binnenhavens gaat door met het ontwikkelen van een Binnenhavenmonitor. De NVB heeft laten onderzoeken of bestaande studies naar het economisch belang van binnenhavens verder ontwikkeld kunnen worden tot zo’n permanent instrument. De uitkomst is positief. De NVB is er van overtuigd dat beschikbaarheid van cijfers van het economisch belang van het geïntegreerde netwerk van Mainports, Greenports en Blueports onontbeerlijk is.

Nu is het allerbelangrijkste dat de Nederlandse havens zich achter het plan scharen helpen bij het verkrijgen van de juiste cijfers en gegevens. ‘Voor de uitvoering van de eerste twee stappen, de bepaling van de lijst met havengebonden bedrijven en het verzamelen van de werkgelegenheidscijfers is medewerking van de havens nodig.’

Blue Ports

De NVB heeft eerder het economisch belang van Nederlandse binnenhavens in kaart laten brengen. De resultaten hiervan staan in de rapporten Blue Ports: knooppunten voor de regionale economie en Blue Ports, de onmisbare schakels.
In 2012 was de toegevoegde waarde van de Nederlandse binnenhavens 13,2 miljard euro. ‘Met de inzichten van dit soort onderzoeken kunnen Nederlandse binnenhavens op een volwaardige wijze worden meegenomen in het beleid en de besluitvorming’, aldus de NVB.

Portopia
M. Heijster, een aan de Erasmus Universiteit afstuderende masterstudent, is bij het onderzoek begonnen met een uitvoerig wetenschappelijk onderzoek. Daarnaast is aan ter zake deskundige experts om input gevraagd. Tenslotte is de methode getest in Bergen op Zoom; met positieve resultaten.

In het onderzoek is nadrukkelijk gekeken naar de verschillende projecten in Europa die zich ook richten op het economisch belang van binnenhavens. De NVB zal haar kennis delen met andere Europese partners en met Portopia, een overkoepelend Europees project waarin binnenhavens een groot aandachtspunt zijn.

Directe en indirecte toegevoegde waarde
Het onderzoek geeft aan dat de methode die gebruikt is voor de eerdere Blue Ports-rapporten, met enkele aanpassingen, de meest optimale methode is om het economisch belang van binnenhavens te monitoren. Geconstateerd is dat de beschikbaarheid van de benodigde data bij de verschillende havens de grootste bottleneck is. De onderzoeker heeft daarom voor de NVB en voor de havens een handleiding opgesteld waarin stapsgewijs wordt uitgelegd hoe de directe en indirecte toegevoegde waarde van de havens kan worden berekend.

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -