- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuws"Nu spijkers met koppen slaan voor Twente-Mittellandkanaal"

"Nu spijkers met koppen slaan voor Twente-Mittellandkanaal"

- Advertentie -

Delen

Het Twente-Mittellandkanaal biedt veel kansen voor de regio Twente, vindt Europarlementariër Peter van Dalen (ChristenUnie). "Als het Twente-Mittellandkanaal wordt aangelegd ontstaat een directe vaarverbinding tussen Rotterdam en Berlijn en verder. De regio´s aan deze vaarverbinding kunnen hier ruim van profiteren in de productie, opslag en overslag van goederen die van beide kanten worden aangevoerd. Dat is goed voor de werkgelegenheid." Dat zei Van Dalen vrijdag 23 november tijdens een internationale vervoersconferentie in Osnabrück over de transportverbindingen tussen West- en Oost-Europa.

Spijkers met koppen slaan
In Twente aarzelen sommige bestuurders en ondernemers nog over de aanleg van het kanaal. Ze vrezen dar de schepen alleen voorbijvaren en niet langer hun goederen in Twente overslaan. Volgens Van Dalen is dat een onterechte angst: "Binnenhavens als Utrecht, Veghel en Wanssum liggen ook aan een doorgaande vaarweg en toch groeien deze havens nog elk jaar. Dat kan ook in Almelo en Hengelo, als die doorgaande vaarverbinding wordt aangelegd."
"In Duitsland is toenemende politieke steun voor de aanleg van dit kanaal. Daarom moeten we nu spijkers met knoppen slaan."

Minder druk op spoor
Volgens de Europarlementariër heeft de aanleg van het Twente-Mittellandkanaal een bijkomend voordeel. De druk op het spoorgoederenvervoer in Oost-Nederland zal afnemen. Door de aanleg van de Tweede Maasvlakte in Rotterdam wordt een forse groei van het spoorgoederenvervoer naar Oost-Europa verwacht. De Nederlandse regering heeft daarom besloten het aantal spoorgoederentreinen in Oost-Nederland fors te verhogen.
Onnodig en ongewenst, vindt Van Dalen. "Die treinen rijden in Oost-Nederland vaak dwars door stads- en dorpskernen met alle overlast van dien. Als het Twente-Mittellandkanaal wordt aangelegd kan die zekere groei van het spoorgoederenvervoer deels worden omgebogen doordat de goederen per schip en niet per trein worden vervoerd", aldus Van Dalen.

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -