De Duitse deelstaat Noordrijn-Westfalen wil meer terreinen beschikbaar maken voor havenlogistiek. NRW verwacht tot 2030 zo’n 255 hectare extra nodig te hebben om de stijgende goederenvolumes van en naar de zeehavens te kunnen verwerken. Dat staat in het plan voor vaarwegen, havens en logistiek van de deelstaat.
De binnenhavens in NRW zijn blij met deze toezegging; zij willen kunnen uitbreiden. Dit wordt vaak bemoeilijkt door woingbouwprojecten langs het water, de aanleg van overstromingsgebieden of milieuzones.
Overspoeld
Binnenhavenbond BöB vraagt de deelstaatregering de havens te blijven ondersteunen bij hun verdere uitbreiding. Volgens voorzitter Rainer Schäfer worden in het havenplan van NRW alle knelpunten voor de binnenhavens benoemd. Schäfer wijst op het grote belang van het achterlandvervoer vanuit de zeehavens. “Alle transportmodi zullen de komende jaren groeien. Als we niet méér goederen verschuiven van weg naar spoor en water worden we overspoeld.”
De BöB is niet tevreden met het feit dat NRW in het havenplan de binnenhavens verdeeld in havens van ‘regionaal’ en ‘landelijk’ belang. De bond vindt dat alle binnenhavens dezelfde kansen moeten krijgen om zich te ontwikkelen.