- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuwsNieuwe Sluis Terneuzen is stap dichterbij

Nieuwe Sluis Terneuzen is stap dichterbij

- Advertentie -

Delen

Minister Schultz van Haegen heeft het Tracébesluit vastgesteld voor de Nieuwe Sluis in Terneuzen. De minister van Infrastructuur & Milieu spreekt van een nieuwe mijlpaal. “Zoals het er nu voorstaat, kan in het derde kwartaal van 2017 de schop in de grond. Deze nieuwe sluis betekent een vlottere doorvaart tussen Nederland, België en Frankrijk.  Hiermee verstevigen we de concurrentiepositie van de maritieme sector in Noordwest-Europa voor zowel binnenvaart, zeevaart als de havens.”

De Nieuwe Sluis bij Terneuzen is een Nederlands-Vlaams project, uitgevoerd door de Vlaams-Nederlandse Scheldecommissie. In februari vorig jaar tekenden minister Schultz en haar Vlaamse collega Weyts het verdrag voor de aanleg met daarin de politieke, juridische en financiële afspraken. Dat verdrag is inmiddels door beide parlementen goedgekeurd en gaat vandaag in.

De Nieuwe Sluis komt binnen het huidige sluizencomplex in Terneuzen, tussen de Westsluis en de Oostsluis. De huidige Middensluis verliest dan zijn functie. De Nieuwe Sluis wordt breder, dieper en langer dan de huidige sluizen.

 

Lef

Ben Weyts, de Vlaamse minister van Mobiliteit en Openbare Werken, deelt het enthousiasme van minister Schultz: “Vlaanderen en Nederland werken samen aan een Nieuwe Sluis die schepen tot 120.000 ton vrije doorvaart geeft naar de Haven van Gent. Terneuzen staat voor een metamorfose: de Nieuwe Sluis wordt 2,50 meter dieper, 15 meter breder en 137 meter langer. Een ambitieus investeringsproject met veel lef en nog meer toekomst.”

Het kanaal Gent-Terneuzen is een belangrijke schakel in de scheepvaartverbinding tussen Nederland, België en Frankrijk. De Nieuwe Sluis wordt gerealiseerd binnen het huidige sluizencomplex van Terneuzen.

In het Tracébesluit staat een gedetailleerde uitwerking van de gekozen ligging van de sluis. Het Tracébesluit ligt tussen 15 maart en 25 april ter inzage. De aanbesteding vindt plaats als de minister het uitvoeringsbesluit heeft genomen.

 

Kosten

Nederland levert volgens het verdrag een vaste bijdrage van 188 miljoen euro voor de realisatie. Vlaanderen betaalt de rest van de werkelijke kosten.

De totale kosten voor aanleg en 30 jaar beheer en onderhoud worden geraamd op 1,14 miljard euro. Voor het project is 48 miljoen euro Europese subsidie (Connecting Europe Facility) toegezegd.

 

 

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -